تدریس حجامت از استاد طالقانی جلسه ششم

تدریس حجامت

مدرس ، استاد طالقانی

جلسه ششم

 

سلام علیکم.

ادامه مبحث حجامت را در خدمت عزیزان خواهیم بود.

 

آیا حجامت فقط برای بیماران مفید است ؟

 

پاسخ این سوال منفی می باشد. همانطور که از احادیث متواتر مشخص است و تجربه و تحقیقات نیز آن را به اثبات رسانده یکی از مهمترین اثرات حجامت تاثیر در پیشگیری از بیماریهاست و تقدم پیشگیری بر درمان بر همگان مبرهن و آشکار است.

 

مشاهدات پزشکان مجرب عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران مؤید این مطلب

است که سالمندانی که به طور مرتب جهت پیشگیری از بیماریها حجامت شده اند دارای سیستمهای درونی سالمتری نسبت به سایر افراد می باشند.

 

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم پیامبر اسلام ص فرمودنده اند که حجامت در روز سه شنبه، هفدهم، نوزدهم و یا بیست یکم ماه قمری صحت بخش بیماری یک سال است.

 

مشابه این حدیث ـ که بر بعد پیشگیری حجامت تاکید دارد ـ به گونه های مختلف از معصومین  ع به طور متواتر و فراوان در کتب معتبر روایی موجود می باشد.

 

در حدیث معراج نیز آمده است:

یا محمد،احتجم و امر امتک بالحجامه

یعنی: ای محمد حجامت کن وامتت را به حجامت امر کن.

 

با توجه به احادیث مختلف نیز در می یابیم که حجامت برای همه امت پیامبر

توصیه شده است، نه فقط بیماران، حجامت منظم پیشگیری کننده از طیف وسیعی از بیمارهای قلبی و عروقی، ریوی، گوارشی، طحال، کبد، روحی و روانی و… می باشد.

 

فصل سوم

آموزش حجامت

 

۱-عوامل تعیین کننده تعداد وفواصل حجامت تر

 

۱- محیط زیست

۲- تغذیه

۳- تحرک و ورزش

۴- نوع بیماری

۵- جنس

۶- طبع

۷- سن

 

محیط زیست:

گرمی و سردی و رطوبت هوای منطقه و آلودگی هوا می تواند تعیین کننده فواصل حجامت تر در آن منطقه باشد.

 

در مناطق سرد سیر نیاز به حجامت تر کمتر می باشد وبالعکس در شرایط آب و هوایی گرم حجامت تر باید بیشتر انجام گیرد.

 

هوای آلوده شهری انجام حجامت تر را ضروری میسازد، تا سم زدایی از طریق حجامت تر انجام پذیرد.

 

در شرایط آب وهوای مطبوع وهوای پاک نیاز به حجامت کاهش پیدا می کند

مثلاً در شرایط مساوی، کسی که در تهران زندگی می کند در مقایسه با شخصی که در یکی از روستاهای خوش آب و هوا در ارتفاعات وباکسی که در حوالی نطنز زندگی میکند، فرد تهرانی به ۳ مرحله حجامت در سال وفرد ساکن نطنز ۲مرحله در سال وفرد ساکن ارتفاعات به یک مرحله در سال نیاز پیدا می کند.

 

تغذیه:

کیفیت وکمیت نوع تغذیه دفعات نیاز به حجامت تر را تعیین می کند، مثلاً کسانی

که۲ وعده در شبانه روز غذا میل می نمایند وقبل از سیر شدن دست از طعام می کشند و تا گرسنه نشده اند بر سر سفره غذایی نمی نشینند، خیلی کمتر دچار غلبه اخلاط خونی می شوند وحجامت سالانۀ یک الی دو مرحله در بهار و پائیز برای آنان کافی است لکن افرادی که موارد فوق را رعایت نمی کنند بیشتر دچار غلبه اخلاط  می شوند.

 

همچنین مصرف غذاهای غیر طبیعی، کنسرو شده وحاوی مواد نگهدارنده

شیمیایی و گاز دار، روغن های نباتی، مایع و شیرینی های غیر طبیعی وگوشتهای سرد منجمد شده مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس کالباس و ماهی نیاز به حجامت تر را افزایش می دهد.

 

سن :

سن بیمار یکی از فاکتورهای بسیارمهم در تجویز حجامت است، به طور کلی

حجامت از چهار ماهگی شروع می شود واز این سن براساس حدیث هر ماه یکبار

میتوان طفل را حجامت کرد.

 

اگر بخواهیم این حدیث را اجرا کنیم ماههای زمستان و اوج گرمای تابستان را

حذف می کنیم ودر سال به طور کلی از طفل پنج بار حجامت می گیریم سه بار در فصل بهار و دوبار در فصل پائیز.

و به همین ترتیب هر سال ۲ الی ۳ مرحله حجامت انجام می شود تا سن ۱۴ سالگی از این سن به بعد میزان حجامت را به ۲ مرحله در سال کاهش می دهیم و همین رفتار را ادامه می دهیم تا سن سی و پنج سالگی در این سن حجامت سر وحجامت ساکرال را نیز به حجامت سالانه افراد اضافه می کنیم که هر کدام از انواع حجامت یک مرحله خواهد بود و در سن چهل سالگی به این رفتار،حجامت ساق را نیز اضافه می کنیم.

 

این حجامت به تناسب موقعیت جغرافیایی، تحرک و تغذیه وطبع میتواند افزایش داشته باشد یعنی چنانچه فردی دموی بود میتوان او را به تعداد سن روز فاصله حجامت کرد یعنی اگر فردی ۲۲ سال سن دارد به فاصله هر ۲۲ روز میتوان او را حجامت کرد ولی این فاصله حجامت برای سایر طبایع ضروری نیست مگر اینکه تحرک ناکافی، تغذیه ناسالم و یا محیط زیست یا آب و هوای آلوده داشته باشد.

 

آلودگی صوتی نیز در این مرحله به عنوان عامل سودازا در ردیف آلودگی خونی قرار می گیرد و تا پایان عمر سالانه یک الی دو مرحله حجامت ادامه پیدا می کند.

جنس فرد:

از دیدگاه طب اسلامی جنس عامل مهمی برای پذیرش و یا مقاومت بیماریهای خاص می باشد.

 

جنس مذکر گرم مزاج وجنس مؤنث سرد مزاج تعریف می شود .

در صورت وجود استثناء و وجود علائم بالینی مبنی بر سرد مزاج بودن فرد مذکر و یا گرم مزاج بودن فرد مؤنث برخورد جداگانه با جنس صورت می گیرد.

 

بنابراین جنس مذکر نیاز به حجامتتر بیشتری دارد وجنس مؤنث نیاز به حجامتتر کمتری دارد، این نیاز به یک مرحله در سال کاهش پیدا می کند ولی برای زنانی که دچار اختلال قاعدگی ماهانه هستند و یا در سن یائسگی بسر می برند، نیاز به حجامت افزایش پیدا می کند.

 

علاوه بر آن برای کسانی که به منظور افزایش قد حجامت می کنند بویژه آنکه در سن نوجوانی وتا قبل از ۲۵ سالگی بسر می برند تعداد حجامت سالیانه آنان به ۵حجامت در سال قابل افزایش است.

 

طبع فرد:

افراد دموی مزاج نیاز به حجامت بیشتری دارند. این افراد می توانند حداقل سالی ۳مرحله وحداکثر هر ماه یکبار حجامت تر داشته باشند.

 

افراد صفراوی مزاج نیز تعداد حجامت تر بیشتری نیاز دادند. این افراد از حجامت بهره فوری می گیرند لکن مصرف مواد غذایی وداروهای صفرابر، درمان این افراد را کاملتر می کند.

 

افراد بلغمی مزاج بسته به شرایط جسمی وبیماریشان می توانند تا چند مرحله حجامت تر شوند وشرایط تغذیه، تحرک و محیط زیست آنان تعیین کننده تعداد حجامت تر آنها خواهد بود.

 

افراد سوداوی مزاج نیز بسته به شرایط جسمانی ونیاز آنها ، حجامت تر خواهند

داشت وپزشک معاینه کننده بر حسب تشخیص بیماری آنها تعیین خواهند کرد که چه تعداد حجامت تر کمک کننده است.

آنچه که مسلم است اینکه افراد سوداوی وبلغمی نیاز به حجامت تر کمتری دارند تا افراد دموی وصفراوی.

https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

التماس دعا

یاعلی




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *