شرح هدایه المتعلمین استاد حکیم خیراندیش :جلسه دوم

?تدریس: شرح اجتهادی کتاب هدایه المتعلمین
?مدرس: استاد حکیم خیراندیش
?جلسه دوم
?????????

?بسم الله الرحمن الرحیم

?خواندن کتاب های زیاد ، مدت زیادی زمان می برد مثلا ۲۰ سال باید بخوانیم تا طب سنتی بفهمیم .
سپس باید ۱۰ سال تا ۲۰ سال وقت بگذاریم تا متناسب با آدم ها و فصل و جغرافیا و زمان بفهمیم و تطبیق دهیم .

ما باید کاری می کردیم که هم ساده کنیم و هم باور مردم را جلب کنیم .
شخص باور نمی کند که با بارهنگ درمان می شود .
یک عده ای باید دور بزنند تا درمان شوند .

?ما نمی خواهیم شخص دوره ی ۲۴۰ ساله برود . بلکه نسخه و درمان و … را ساده کردیم .

من خیلی اهل خلاصه کردن هستم و مطالب سنگین را ساده و خلاصه می کنم .

تصمیم گرفتیم به سراغ متن برویم . قانون بوعلی که نمی شود .
اغراض الطبیه هم گفتیم نه .
رفتیم سراغ هدایه المتعلمین فی الطب که خلاصه گو هست ولی خلاصه ی جامع .
یعنی خلاصه ای که منظور خودش را رسانده است .

بیشترین منظور در مفاهیمش لحاظ شده است و خلاصه گویی ایشان جامع بوده است .
البته در ادبیاتش بعضی مفاهیم واضح نیست .
البته ایشان بیشتر غذا درمان است و بیشتر با غذا درمان می کند .
البته ما شاید حدود ۸۰ درصد نسخه هایش را حذف می کنیم چون بعضی از آنها عوارض دارد و بعضی سنگین است و متناسب نیست .

عملا در اجراء همان کار ما در می آید و خلاصه می شود .
ولی اینکه نسخه های متعدد برای یک بیمار گفته اند بخاطر اینست که دست طبیب باز باشد و از هر گیاهی که در اختیار دارد بتواند استفاده کند .

?ما در موقعیتی قرار داریم که می توانیم با هم در ارتباط باشیم و داروهای مختلف را بدست بیاوریم .
شرائط جاری ایجاب می کند که از نسخه های ساده استفاده کنیم .
باید سیاق بحث را آشنا شویم تا وقتی کتابی می خوانیم بتوانیم از متونش بهره ببریم .
ممکن است در ادامه یکی یا دو تا از اساتید دیگر را کمک بگیریم که با روش بنده نزدیک باشد .

?علماء هم خلاصه گویی داشته اند نه اینکه فقط ابتکار ما باشد .

?برای شما یک متنی را می خوانم تا ببینید که خلاصه مطرح کردن در طول تاریخ مشی همه ی علماء بوده اند و اینکه الان طب را بسیط کرده اند اقتضاء شرائط الان است .
در جایی که طبیب نباشد باید چه کرد
« من لا یحضره الطبیب »
از آن خلاصه تر و جامع تر کتاب « طب یوسفی » است که بازنگری کردیم .
این کتاب شعر است . یک خط تشخیص و یک خط درمان گفته است .

کل کتاب ۱۰۰ صفحه است که واقعا بخش تغذیه اش که ۴ صفحه است را باید هر شخصی حفظ کند .
ادبیاتش بگونه ای هست که در نقل موفق تر خواهید بود .
چند بیتی از این کتاب که راجع به کلیات بهداشت عمومی گفته است را می خوانم تا بفهمانم که اینجور خلاصه گویی کار گذشتگان و بزرگان هم بوده است .

?اطلاع رسانی هم باید خلاصه کرد تا قابل انتقال و قابل هضم و جذب فکری کرد و لقمه را آماده در ذهن مخاطب قرار داد .
مشی طب اسلامی هم همین طور است . لسان روایات همینطور است .
کل متن را چه در تشخیص و چه در تدابیر در یک نیم جمله قرار داده است .

?چرا یک عده می گویند از این روایات طب در نمی آید ؟
چون عادت کرده اند که با مطالب حجیم خواندن . لذا الحجامه دواء لکل داء برایش قابل هضم نیست .

متن های تفصیلی در روایات خیلی کم است چون آنها هم برای سلامت عامه صحبت می کردند که زبان ساده می خواهد . لذا مطالب «لبّ» را بیان می کردند .

خلاصه گویی مشی حکماء بوده است و این روش مکتب درست می کند و در ذهن ها می ماند .

? (مقداری از متن بعنوان نمونه وشرح آن)???

?هر که در صبح انگبین نوشد، خسته گردد

تفسیرش اینست که عسل ناشتا غلبه ی صفراء و دم می آورد و لذا باید حجامت کند .

در کاشان مزرعه ی گل چینی داریم . صبحانه حتما باید در مزرعه ی گل ماست ترش بخوریم و الا سردرد می گیریم .
اگر کسی بخواهد منظم گل بو کند ، سردرد می گیرد .

این حمام مراد حمام کامل است که سرگیجه پدید می آورد

?هر که آب…
این آب مراد آب سرد است که دندان را تغییر مزاج می دهد و دندان درد می گیرد

?هر که او آب ناشتا بخورد

این آبی که تجویز می کنند صبح بلند شدی ۸ لیوان آب بخور و بمیر . توضیحش اینست که قلب دچار خفقان می شود .
حدیث هم در این زمینه دیده ام

?پا برهنه بر آفتاب شدن
اگر پا برهنه در آفتاب بروی ، چشمت تیره می شود . چیزی شبیه هاله ای در چشم .

✨کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی ✨
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

✅ادامه تدریس در صفحه دوم??
✅صفحه دوم تدریس:???

?خواب کردن ….
به پهلوی راست خوابیدن درد استخوان پدید می آورد .
تفسیرش اینست که : گرمای اخلاط در کبد تبلور پیدا می کند و اگر سوار بر تن باشد لازمه اش اینست که بر پهلوی چپ بخوابد تا خلط گرم در بدن بچرخد .

خود خوابیدن یک بی تحرکی و ثبات است که مانع از چرخش خون و اخلاط می شود و صفراء به عمق استخوان نمی رسد و درد پدید می آید .
برعکسش گفته که اگر بر پهلوی چپ بخوابی بهتر است و خون و اخلاط به کل بدن پخش می شود .
بهتر است که طبق فرمایش روایات ابتدا به پهلوی راست و در ادامه به پهلوی چپ بخوابیم . شروع به راست است و سپس چرخش دارد .
جمع بندی روایات در مورد خواب را در کتاب « مرآه الجمال » جمع کرده است .

✨کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی ✨
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

✅پایان جلسه دوم




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *