شرح هدایه المتعلمین استاد حکیم خیراندیش :جلسه ۳

تدریس طب ایرانی اسلامی:
شرح اجتهادی کتاب هدایه المتعلمین
مدرس: استاد حکیم خیراندیش
جلسه: سوم

✅دفع جنسی در سرما موجب قوت است و در گرما موجب ضعف است .

✅عسل ، قوت از تن رفته را به تن بر می گرداند:
در منابع علمی هم آمده که عسل می تواند قوت را برمی گرداند و این عسل باید پس از نزدیکی باشد نه قبل از آن.

♻️چون نزدیکی خلأیی در تن بوجود آورده که فوری با عسل جبران می شود .

عین همین قضیه در داروهای ضعف جنسی است .

که داروی قوت جنسی اگر پس از نزدیکی باشد قوت جنسی بیشتر می شود .

نسخه ی سوپ گندم خیلی خوب است . الان مردم گندم نمی خورند . گندم اصلی در سمنو و حلیم است .

بهر قوت لعات گندم ….. تا توانی به ناشتا

✅گندم تبلور عالی قوت است ، پس از گندم نخود است. نخودآب و گندم آب .

یک چیز دیگری بگویم که منبعش خودم هستم و آن آب کاه است . آب کاه تبلور قوت است .

یا باید جوشانده ی آبِ کاه را خورد که یک مقدار بد مزه هست .

اما اگر بخواهی شیک مصرف کنی ، عرق کاه خوب است . با عرق کاه غذا می پزید. این همان گندم آب که در قدیم بود .
هر غذایی که می پزید و در آن از آب استفاده می کنید ، از این آب باشد . این یک قوّتو بسیار قوی برای فقراء است .

این بود مشی حکماء و علماء که چقدر خلاصه و چقدر مطلب در آن بود .

✅این کتاب هدایه المتعلمین هم از همین قبیل است پس شروع می کنیم

نام کتاب: هدایه المتعلمین فی الطب‏
پدیدآور: اخوینى، ربیع بن احمد
تاریخ وفات پدیدآور: قرن ۴ ق‏
محقق/ مصحح: جلال متینى‏
موضوع: بیمارى ها
زبان: فارسى‏
تعداد جلد: ۱
ناشر: دانشگاه مشهد
مکان چاپ: مشهد مقدس‏
سال چاپ: ۱۳۷۱ ه. ش‏

✅نکته : در ادبیات ایشان(جناب اخوینی) همه ی دال ها ، ذال است . لذا در عبارت ها بجای د حرف ذ آمده است . همچنین بجای چ ، ج ، بجای گ ، ک و…

[قسمت اول در عناصر و امزجه و اخلاط]

✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم‏ ✨

✅سباس مر ایزد را کى آفریذکار زمى‏ ( منظور‌ زمین است ) و آسمانست ( اعم از ملائکه و جن و انس و … ) و آفریذکار هرج اندرین دومیانست از معدنى و نباتى و حیوانى بیافریذ این جهار کونه خلق را اعنى ( یعنی ) آسمانى جن افلاک و ستارکان جنبنده‏ ( مراد سیارات ) و ناجنبنده‏ ( مراد ثابتات است ) و آتش و هوا و آب و خاک بیافرید این جیزها را نه از جیز، ( یعنی از عدم آفرید )

✅فتبارک اللّه احسن الخالقین و باز سبب کردانید این جیزها را مر بدید ( یعنی پدید آوردن ) آوردن اجسام معدنى و نباتى و حیوانى را بغذا یافتن و استمداد یک از دیکر بقدرت و حکمت خویش، فتبارک اللّه رب العالمین و از جمله حیوانات آدمى را برگزید و شایسته کردانید مر خدمت خویش را و آراسته کرد جان آدمى را بخرد روشن و از میان آدمیان بیغامبران آفرید و گرامى گردانیدشان بوحى که بایشان فرستاذ تا خلق‏ ورا آگاه کنند از هستى وى و کمال قدرت و حکمت وى و بیاموزانیذند ایمان آوردن بوى و ببیغامبران و بفریشتکان و بکتبها و بروز بزرگ و کوائى داذن بیکیى ( منظور وحدانیت است ) – ف: باب فى ذکر التحمید و مقدمه الکتاب، اندر یاذ کردن ستایش خداى تعالى و آغاز دفتر.
باب الاول فى التحمید، آغاز ستایش ایزد عز و جل.

✅این بحث خطبه ی ورودی است که مشی و ایدئولوژی و عقیده ی خود را بیان می کنند . و خطبه ی ورودی هر بحث متفاوت است .

این خطبه یک دفاعیه ای از حکماء است که بعضی ها آنها را متهم می کنند به بی دینی .

من یک مقاله دارم که حدود ۲۰ تا از خطب ورودی کتب دارد که حکماء گوناگون چگونه و با چه ایده ای وارد طب شده اند . چه ادبیات زیبایی این خطبه های ورودی داشته و دارد .

خطبه های ورودی گیاه شناسی ، گل شناسی ، مزاج شناسی و هر کدام یک لحن خاص به خودش دارد .

✅ادامه مبحث ان شاء الله در جلسات بعدی…




One thought on “شرح هدایه المتعلمین استاد حکیم خیراندیش :جلسه ۳

  1. زهره ذاکری

    سلام خدا قوت من از علاقمندان طب سنتی می باشم ابتدا بسیار ممنونم که اقدام به راه انداری این سایت نموده اید به دلیل کارمند بودن زمان حضور در کلاسهای استاد را نداشتم بعضپی از این جلسات مثل جلسه ۲ بارگیری نمیشود لطفا اصلاح فرمایید و اینکه چطور میتونیم این مطالب را ذخیره کنیم
    من اله توفیق

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *