تدریس اصلاح سبک زندگی جلسه هشتم مدرس.استادطالقانی


تدریس طب ایرانی اسلامی
جلسه هشتم
مدرس.استادطالقانی

بهترین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها:

برای یک فرد سالم بهترین خوراک و آشامیدنی آن است که زود چش(مزه زود حس شود) باشد و مزاج و طبع او از مصرف آن لذت ببرد.

مجدد متذکر می‌گردم این ملاک برای افراد سالم است والا چه بسا یک فردی که دارای غلبه بلغم و صفرا می‌باشد از مصرف خوراکی‌های بلغم زا به علت وجود غلبه صفرا لذت ببرد اما این غذا برای او به علت غلبه همزمان بلغم مضر باشد.

همچنین از مشخصه‌های بهترین خوراک ،سادگی آن است و آن که با مزاج فرد تطبیق داشته باشد و مواد آن خوراک، متعلق به شهر و آبادی اطراف او باشد.

ارتباط فصول باخوراکی‌هاو آشامیدنی ‌ها:

در فصول گرم مانند بهار (که گرمای نسبی دارد) و تابستان بهتر است خوراکی‌ها متمایل بر خنکی باشد (منظور خوراک طبع خنک)، بالأخص رعایت این اصل در خصوص افراد گرمائی صادق خواهد بود.

در فصول سرد مانند پاییز و زمستان بهتر است خوراکی‌ها متمایل به گرمی باشند (منظور خوراک طبع گرم مانند خرما، عسل، ارده، آبگوشت و…).

در فصول خشک مانند پاییز و تابستان خوراکی‌های دارای رطوبت میل شود و در پاییز که هوا سرد و خشک است خوراکی‌های گرم و تر مانند انواع آش مانند آش گندم، آبگوشت، عسل و…

در فصل تابستان که هوا گرم و خشک است خوراکی‌های سرد و تر مانند آب دوغ خیار، آش ماست، برنج و … میل شود.

در زمستان نیز که هوا سرد و تر است بهتر است از خوراکی‌های طبع گرم که رطوبت کمتری دارند (مانند فسنجان، خرما، ارده، عسل و کباب‌ها و …) استفاده شود چون حبس رطوبت در بدن با توجه به سرما و فعالیت کم ،موجب ورم بدن و بیماری‌های رطوبتی در بدن می‌گردد.

ممنوعیت مصرف برخی خوراکی‌ها با هم:

مصرف همزمان برخی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با هم در طب ایرانی اسلامی نهی گردیده است و مصرف توأم آنها با یکدیگر در کوتاه‌مدت و گاهاً درازمدت می‌تواند خطرآفرین و گاهاً بسیار مضر بوده و حتی موجب بیماری‌های صعب‌العلاج گردد.

به‌عنوان نمونه برخی از این غذاها را نام می‌بریم.??

خربزه با عسل- ماهی با تخم‌مرغ- ماست و ماهی- شیر با میوه‌ها- کله‌پاچه با انگور- پنیر با بادام- شیر با تخم‌مرغ- شیر با غذاهای شور و ترشی- انار با حلیم- لبنیات با آلو- شیر با گوشت- شیر با ماهی و …

مصلح چیست؟

مصلح به چیزی گفته می‌شود که مصرف آن به همراه غذا یا دارو موجب اصلاح و رفع و تقلیل اثرات جانبی و مضرات آن می‌شود وگاها اثرات آن را نیز تقویت می‌کند.

به‌ عنوان مثال مصرف پنیر در طب ایرانی و اسلامی مکروه می‌باشد اما مصرف همین پنیر با گردو که مصلح آن می‌باشد مفید می‌باشد، یا مصرف شیر برای افرادی که سرمائی می‌باشند مضراست اما مصرف همان شیر با مقداری گلاب و عسل که مصلح آن می‌باشد موجب دفع ضرر آن می‌گردد.

ممنوعات تغذیه‌ای:

مصرف همزمان میوه با غذا و غذاهای خام با غذاهای پخته مانند برنج و سالاد به علت ایجاد فساد اخلاط در معده، مضر سلامتی و ایجاد بیماری‌های مختلف مثل بیماری‌های مفصلی، نقرس و … به علت افزایش این مواد و اخلاط فاسد در بدن می‌نماید.

غذاهای لطیف زودتر از غذاهای غلیظ و غذاهای پخته معمولاً زودتر از غذاهای خام در معده هضم می‌شوند و اختلاف زمانی هضم و افزایش ماندگاری غذاهای غلیظ و خام ،موجب فساد خوراک‌های دیگر به علت معطلی آن در معده می‌شود و همه غذا را در معده به فساد می‌کشاند.

مصرف توأمان شیر و گوشت به علت آن که شیر لطیف است و گوشت غلیظ‌تر و دیرهضم مضر است و موجب فساد شیر و در نتیجه هر دو خوراک می‌گردد؛ اما پختن گوشت با شیر به‌ صورت آب‌پزی (یعنی به جای آب در آن شیر بریزید) نه تنها مضر نیست بلکه در طب سنتی و احادیث و روایات بسیار مفید و مایه قوت بدن است،چون به نوعی با هم به ترکیب اتحادی دست پیدا نمودند نه ترکیب انضمامی
مانند سرنگبین که عسل، سرکه، عرق نعنا به ترکیب اتحادی با هم ترکیب می‌شوند.

در ترکیب اتحادی در داروسازی ایرانی اسلامی ،دارو دارای خواص جدیدی می‌شود و مضرات آن از بین می‌رود و اثرات مثبت آن بسته به نیاز داروساز در علم قرابادین و داروسازی تقویت می‌شود.

همچنین است مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های گرم و سرد با هم مانند غذاهای گرم و آب سرد یا آب سرد و دمنوش و شیر گرم ممنوع است همچنین است مصرف شیرینی‌جات با آب سرد چه آن که مصرف خوراکی‌های گرم و سرد با یکدیگر موجب انقباض و انبساط بافت‌های دهان، دندان، معده و… گردیده و موجب آسیب و خرابی و اضمحلال زود هنگام آن می‌شود.

باید دانست مصرف توامان غذاهای چرب و آب سرد و نوشیدنی‌های سرد نیز موجب ضرر و زیان به دستگاه گوارش و دشواری در هضم چربی به علت سردی دستگاه گوارش و افزایش رطوبت و سستی آن بعلت رطوبت وسردی

نوشیدنی های سرد و رقیق شدن آنزیم‌ها و اخلاط موجود در معده و روده و کبد که وظیفه هضم را بر عهده دارند می‌باشد.

کوتاه در خصوص چند مزاج‌ها:

باید دانست اغلب افراد دارای یک مزاج یا طبع نمی‌باشند بلکه گاهاً افراد دارای دو یا سه مزاج می‌باشند. مثلاً فردی دارای مزاج گرم و خشک (صفرا) و سرد و خشک می‌باشند که معمولاً این نوع کیفیت و اخلاط به علت سوختن صفرا و در نتیجه رسوب سودا به وجود می‌آید. یا گاهاً فرد در بالا تنه بدن گرمائی و پائین تنه سرمائی می‌باشد.

چگونگی تشکیل این اخلاط و کیفیات اعم از آن که مزاج مذکور، مزاج جبلی و مادرزادی باشد یا به علت عادات و شرایط تبدیل به مزاج ثانویه فرد شده یا از غلبه مزاج می‌باشد که هر کدام دارای یک سلسله مباحث تخصصی و گاهاً فوق تخصصی می‌باشد که از حوصله این کتاب که مخاطبان آن عموم مردم می‌باشند، خارج است.

با توجه به تخصصی بودن اصلاح این مزاج‌ها و چینش تغذیه و ضروریات سته برای آنان لازم است هر فردی جهت تعیین مزاج جبلی و مزاج کنونی خود و مباحث تغذیه‌ای خود با توجه به مزاج خود حتماً به یک طبیب طب ایرانی اسلامی مراجعه نماید و راهنمائی لازم را از ایشان دریافت نماید. شما واضحاً موارد ذیل را باید خواستار باشید:

پس از مراجعه به طبیب طب سنتی

الف: مزاج جبلی من کدام است؟

ب: مزاج فعلی من کدام است؟ و آیا غلبه مزاج خاصی دارم؟
(به یاد داشته باشید خود مزاج بیماری نیست مثلاً یک فرد دموی سودائی یا صفراوی بیمار نیستند اما غلبه دم، سوداء و صفرا و بلغم بیماری است و باید درمان شود).

ج: اینکه چه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و … برای شما مفید یا مضر است را بیان نماید.

د: در صورت داشتن غلبه مزاج و اخلاط برای شما دستوراتی صادر نماید.

الحمدلله رب العالیمین
التماس دعا
طالقانی
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *