تدریس اصلاح سبک زندگی مدرس.استادطالقانی جلسه سیزدهم


بسم الله الرحمن الرحیم
تدریس طب ایرانی اسلامی
مدرس.استادطالقانی
جلسه سیزدهم

سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته
بلطف خدا
بعد از بررسی موادنگهدارنده. گازها. شیرین کننده های مصنوعی ورنگ های مضر که در جلسات قبل تقدیم شد بسمت بررسی خوراکی های کلیدی وروزمره مردم میرویم وآنها را زیر ذره بین خواهیم گذاشت.

مصرف گوشت‌ها:
مصرف گوشت در زندگی باید عاقلانه و متعادل باشد.
متأسفانه در اجتماع در خصوص گوشت‌ها برخی نظرات نادرست و افراط و تفریط مطرح است.
برخی مصرف گوشت را کلاً نهی می‌کنند و علل مختلفی نیز پیرامون آن مطرح می‌نمایند که حقیر در مقاله‌ای نظرات مذکور را به صورت علمی ارائه نمودم و برخی نیز مصرف بیش از آن را توصیه می‌نمایند.

یک فرد عاقل می‌داند افراط و تفریط در هر امری نادرست است.

مصرف زیاد گوشت موجب غلظت خون، چربی خون، گرفتگی عروق، فشار به قلب، خستگی و فرسودگی دستگاه گوارش، آسیب‌های کلیوی، اضافه وزن، سنگدلی و… می‌گردد.

ترک مصرف گوشت موجب ضعف بدن، قوای آن، لاغری و … می‌گردد.

وقتی به روایات و احادیث به‌ صورت صحیح نگاه می‌کنیم می‌بینیم احادیث شامل دو دسته هستند و در یک جمع‌بندی از این دو دسته به یک دید متعادل از مصرف گوشت می‌رسیم و ملاحظه می‌کنیم معصوم افراط و تفریط در مصرف گوشت را کاملاً رد نموده است.

در برخی روایات وارد شده هر کسی تا چهل روز مدام گوشت مصرف کند سنگدل می‌شود و در برخی روایات دیگر فرموده عدم مصرف گوشت موجب بداخلاقی می‌گردد و در آن نهی گردیده که به مدت طولانی از مصرف گوشت دوری گزینند.

شاید فردی ادعا نماید ما تمام مواد مورد نیاز بدن خود را اعم از مواد معدنی، پروتئین‌ها و … که در گوشت می‌باشد را از طریق گیاهان و فرآورده‌های دیگر مانند خرما، عسل، بادام، غلات و… تأمین می‌کنیم نیاز به گوشت نداریم، اما باید دانست ما از دیدگاه طب ایرانی اسلامی خوراک و مواد را مانند طب نوین و طب غربی به ‌صورت جزءنگر و آزمایشگاهی و ذره‌بینی نمی‌نگریم، بلکه ما معتقدیم صرف گردآوری اجزای مختلف یک موجود یا خوراک نمی‌تواند موجب تکمیل تمام اثرات و شخصیت آن موجود باشد.

گوشت هر حیوانی علاوه بر مواد معدنی و پروتئین و … منتقل‌کننده اثرات باطنی و غیر ظاهری آن موجود نیز می‌باشد.
چنانکه قبلاً عرض کردیم “بگو چه می‌خوری تا بگویم چه یا که هستی.”
اگر اسلام مصرف گوشت درندگان را حرام نمود، به این علت است که علاوه بر زیان‌های جسمی موجب انتقال صفت درنده‌خوئی و جنگ ستیزی به انسان می‌گردد.
همان‌گونه که حضرت علامه حسن‌زاده آملی (حفظه ا…) در کتاب شریف الهی‌نامه خویش فرمود:
“الهی،این آدم نماهاکه از خوردن گوشت بره ی گوسفند تا بدین اندازه درنده اند،اگر گوشت گرگ و پلنگ را بر آنان حلال میفرمودی چه می شدند؟”

اگر گوشت خوک حرام شد به علت انتقال صفت بی‌غیرتی از طریق خوردن آن و کراهت گوشت الاغ به علت سفاهت آن حیوان و انتقال و ظهور صفت آن به مصرف‌کننده خوراک حسب اوله آکل و مأکول می‌باشد.
و همچنین در خصوص تأکید بر مصرف برخی گوشت‌ها مانند گوسفند، شتر، کبک، ماهی و… که فوائد آن در احادیث وارد شده است.

ما ترک مصرف گوشت را برای برخی بیماران خاص که تجمع اخلاط غلیظ در بدن دارند یا در شرایط خاص مانند برخی ریاضت‌های شرعی و ترک حیوانی برای مدت خاصی حسب نظریه طبیب طب ایرانی اسلامی تأکید می‌کنیم، فی‌المثل برای مدت یک، دو، سه هفته یا حداکثر چهل روز جهت پاک‌سازی بدن اما برای افراد سالم ترک گوشت به صلاح بدن نمی‌باشد.

شاید ترک گوشت در کوتاه‌مدت حس خوب سبکی و سرحالی به فرد دهد اما یقیناً در درازمدت موجب ضعف بدنی و تحلیل املاح و قوا خواهد شد، همچنین است مصرف مفرط گوشت که موجب کوتاهی عمر، قساوت و ایجاد مشکلات مذکور در بدن خواهد گردید.

معرفی و دسته‌بندی اجمالی گوشت‌ها:

گوشت‌ها در یک دید کلی به دو دسته گوشت‌های گرم و سرد تقسیم می‌شوند:

گوشت‌های گرم مانند گوشت گوسفند، شتر، شترمرغ، غاز، بوقلمون.

گوشت‌های سرد مانند: اکثر ماهی‌ها، مرغ، خروس، بز و …

معرفی کوتاه برخی گوشت‌ها: گوسفند، بز، گاو و…
ذیلا بصورت مختصر به معرفی خواص گوشت های برخی حیوانات میپردازیم.

گوسفند:
گوشت آن به علت گرمای مناسب با بدن انسان سازگار است.
بهترین گوشت، برای خوراک انسان از لحاظ ظاهری و اثرات باطنی گوشت بره گوسفند وگوسفند می‌باشد.

در روایات وارد شده اگر حیوان و گوشتی بهتر از گوسفند بود خداوند آن حیوان را برای قربانی برای حضرت ابراهیم می‌فرستاد.

گوشت گوسفند نزدیک‌ترین و بهترین سنخیت را با انسان دارد.

بزرگان فرموده‌اند جهت تقویت هر یک از اعضاء و اندام انسان همان عضو گوسفند مصرف شود.

گوشت گوسفند مواد خون صالح است و گرمی و رطوبت آن با بدن انسان سازگار است.
دمبه و چربی آن برای مصرف غذا و پخت‌وپز از بهترین روغن هاست.

قلم آن برای استحکام استخوان
پوست و پشم آن به ‌صورت فرش در مناطق رطوبتی و سرد عالی است.

شیر گوسفند پرمایه‌تر و چربی‌تراز شیر گاو است و از نظر طبع از شیر گاو گرم‌تر و برای افراد سرمائی مناسب‌تر است.

بهترین گوشت گوسفندی گوشت بره است.

خصوصیات حیوان ذبح شونده:
لطفا به موارد ذیل دقت فراوان مبذول دارید

گوشت حیوان پیر خشک‌تر و پختن آن سخت و دشوارتر و مولد خلط سودا در بدن است و به علت کهولت سن قوت ندارد
– نباید قبل از ذبح حیوان خیلی ترسیده باشد- یا مثلاً آن را دنبال کرد چون به علت فعالیت شدید و استرس و واکنش بدن موادی در بدن ترشح می‌شود که مصرف آن گوشت به صلاح بدن نیست موادی مانند اسیدلاکتیک و …

مصرف گوشت حیوانی که در شکم خود بچه دارد و حامله است اعم از ماهی که تخم دارد یا حیوانات دیگر به صلاح نیست چون طبیعت مدبره بدن غذای صالح و خوب را به جنین و تخم‌ها می‌رساند و بدن ما در جهت تأمین آن مدام در فشار است و قوت غذائی خود را از دست داده است.

گوشت حیوانی خوب و مناسب است که حیوان در فضای آزاد زندگی و گردش کند و خوراک طبیعی و مناسب طبع خود مصرف نماید نه خوراک کنستانتره و صنعتی- بهترین گوشت، گوشت تازه است و نگهداری آن بیش از چند روز موجب از دست رفتن خواص آن و ماندگاری زیاد آن در فریزرها هم برای بدن مضر و مولد سودا و ضربه به سیستم دفاعی و طبیعت بدن است.

اصول ذبح اسلامی همان‌گونه که عرض کردیم باید دقیقاً رعایت شود- حیوان رو به قبله شود تا در هنگام قربانی وجود او با قوا و انرژی‌های مثبت هماهنگ شود.

هنگام سر بریدن بسم ا… گفته شود تا این ذکر مقدس موجب اثرگذاری مثبت در کالبد و گوشت حیوان شود، چون قبلاً نیز عرض کردیم تمام کلمات و حالات و الفاظ بر روی ما و اطرافیان و پیرامون ما اثرگذاری دارند.

به حیوان آب دهید.
هنگام سر بریدن حیوان دقت شود دو رگ اصلی بریده شود و نخاع حیوان قطع نگردد چه آن که اگر نخاع قطع گردد حیوان بسیار اذیت می‌شود.
جالب است بدانید اگر هنگام ذبح فقط دو رگ اصلی و حلقوم قطع نشود حیوان ذبح شده به علت تخلیه ارواح و قوا و کاهش سطح فشارخون به حالت خلسه فرو می‌رود و بعد از چند ثانیه به حالت خواب ونئشگی فرو می‌رود و آن دست و پا زدن بعد از چند ثانیه بدن او واکنش سیستم عصبی خودکار مرکزی اوست، اما در صورتی که هنگام سر بریدن نخاع حیوان هم قطع شوند نه تنها از نظر شرعی این کار نهی شده است بلکه برعکس تصور، این کار نادرست موجب آشفتگی مغز و سیستم عصبی و واکنش شدید مغز می‌گردد و جالب است بدانید در این شرایط مغز به صورت مستقل عمل نموده و تا ثانیه‌ها چشم و قوای حیوانی در حال ادراک و فعالیت می‌باشد و این موجب آزار و ترس حیوان در هنگام قبض روح می‌شود.

حیوانات جلوی چشم هم ذبح نشوند چون نه تنها این کار از نظر اخلاق ناصحیح است بلکه موجب ترس حیوان و ترشح آدرنالین و اسیدلاکتیک زیاد در بدن و بی‌کیفیتی و گاهاً مضر شدن گوشت حیوان می‌شود.

بهتر است بعد از ذبح سریعاً پا و اندام حیوان از بند آزاد شود تا حیوان در هنگام خروج خون دست و پا بزند چون فعالیت و دست و پا زدن موجب خروج خون و مواد دیگر می‌گردد و نگهداری و بستن حیوان در این لحظات موجب حبس خون در اندام و فساد گوشت در درازمدت و پائین آمدن کیفیت آن می‌گردد.
التماس دعا
یاعلی

https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

آموزشکده تخصصی طب ایرانی اسلامی




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *