تدریس اصلاح سبک زندگی مدرس: استاد طالقانی. جلسه چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم
تدریس طب ایرانی اسلامی
مدرس: استاد طالقانی.
جلسه چهارم

خوردن غذا و آداب آن

اول آنکه: فرمودند تا گرسنگی صادق بوجود نیامد بسمت خوراک نروید. چون اکثر مزاجها و معده ها به سه الی چهار بار خوردن غذا و خوراک عادت کرده سر وقت تقاضای خوراک دارد یا عدم اعتدال مزاج معده موجب میشود معده مدام درخواست غذا دارد، مثلاً زمانیکه خود دچار غلبه سودا یا بلغم در معده شد یا خلط گزنده ای در معده استقرار یافته باشد.
همچنین مصرف زیاد مایعات و آب نیز احساس گرسنگی کاذب را تشدید می کند.
بهترین روش در عصر کنونی که می توان با مزاج مردم نیز سازگاری یابد مصرف دو وعده غذا در طی شبانه روز است. متأسفانه طب نوین که روز به روز بعلت جز بینی در حال قهقهرا رفتن است مردم را تشویق به ۶-۵ وعده غذائی می نماید (صبحانه، ساعت دهی، نهار، عصرانه، شام و گاهاً میوه قبل از خواب) که این روش موجب پیری زودرس، از دست دادن نشاط رخساره و چهره. آسیب به اعضای رئیسه و مرئوسه و خادمه الرئیسه و فرسودی و الضمحلال بدن می شود.
متأسفانه طب نوین حتی به اصول خود نیز پایبند نیست و سردر گم است.
اگر ما حسب گفته های طب کلاسیک و نوین سیر هضم غذا در بدن را بررسی کنیم در می یابیم هضم غذا در معده بطور متوسط به نوع غذا و قوت و ضعف معده حدوداً سه ساعت طول می کشد و هضم بعدی غذا در روده کوچک بطور متوسط شش ساعت که روی هم ۹ ساعت طول می کشد و بعد آن خوراک توسط رگهای ماساریها یا مزانتره وارد کبد می شود و خاصیت جذب به بدن و بدل مایتحمل گردیدن و تشکیل اخلاط شدن می یابد.
حال اگر ما بعد از مصرف غذای اول سه ساعت بعد غذا بخوریم، غذای جدید با غذایی که آماده خروج از معده و وارد شدن به روده کوچک است توسط چرخش و حرکات معده مخلوط شد و دو حالت بوجود می اورد:

حالت اول آنکه گاهاً بعلت فشار زیاد در معده مقداری از مواد موجود در معده که با غذای هضم نشده جدید مخلوط شده بسمت روده می رود و خوراکی که هضم آن در معده کامل نشده به سمت روده می رود و این برای سلامتی مضر است.

دوم آنکه بعد از ادغام خوراک اول که کاملاً هضم شده با غذای جدید، غذای هضم شده نیز باید منتظر هضم غذای جدید باشد، در نتیجه رکود و ماندگاری بیش از حد خوراک هضم شده قبلی در معده موجب فساد آن خوراک و پس از آن جذب روده و کبد گردیده و موجب تشکیل اخلاط ناصالح و انحطاط بدن می گردد.
بهمین جهت فرمودند خوردن غذا روی غذای دیگر قبل از هضم و خروج آن بدترین افعال برای سلامتی است.

بر فرض دوم آنکه خوراک اول هضم شده و وارد روده کوچک شده باشد و فرد مثلاً بعد ۴ یا ۵ ساعت اقدام به مصرف غذا نماید موجب می شود قوا و خونی که جهت هضم و اعمال شیمیایی متوجه روده شود توجه آن بین روده و معده تقسیم شده و ادامه هضم و جذب مواد رو به تضعیف می رود.
با این حساب طب ایرانی اسلامی و احادیث و روایات بهترین نوع مصرف خوراک را بالاخص برای مردمان کنونی که مزاج آنها نسبت به قرون گذشته ضعیف تر می باشد مصرف دو وعده خوراک می باشد.

تذکر مهم در خصوص دو وعده ای نمودن خوراک: دقت شود بدون مقدمه ناگهان خوراک خود را به دو وعده تقلیل ندهید چون معده و بدن به آن سیکل عادت کرده، در اوایل مقدار نهار را کم کنید تا به چند لقمه برسد، و سپس نهار را حذف سپس وعده های صبحانه و شام را بهم نزدیک کنید مثلاً اگر شما صبحانه را ساعت ۹ صبح میل کنید وقت وعده دوم و شام ۹ ساعت بعد می شود ساعت ۱۸ عصر.

مصرف زیاد غذا و خوراک روح و روان را پژمرده و دل را سنگ و سخت می کند.

دوم آنکه: خوراک باید با مزاج فرد سنخیت داشته باشد.
مثلاً مصرف خوراکی هائی که دارای مزاج سرد می باشند مزاج فرد را بسمت سردی
خوراکی ها گرم مزاج فرد را بسمت گرمی
خوراکی های خشک مزاج را بسمت خشکی
خوراکی های تر و مرطوب مزاج و بدن فرد را بسمت تری و رطوبت سوق می دهد.

لذا از مهمترین و اساسی ترین موارد در بحث سلامت همین بند مذکور است که افراد به آن آگاهی ندارند .
مثلاً فرد نمی داند که شیر، خیار، گوجه، ترشیحات دارای مزاج و کیفیت سرد است و در صورتیکه سرمائی است(یعنی زیاد و زودتر از بقیه سروش می شود) یا سرماخوردگی دارد نباید این مواد را مصرف کند.
افرادیکه گرمایی هستند باید بدانند افراط در مصرف خوارکی های گرم دارچین، گوشت گوسفند و شتر ارده و … می تواند موجب تشدید گرما وحرارتو عوارض ناشی از آن شود.
مجدداً تأکید می کنیم این بند در بحث پیشگیری و درمان مهمترین و اساسی ترین نقشی را ایفاد می کند و نسبت به آن اهتمام داشته باشید، بلطف خدا در صفحات آتی توضیحات بیشتری در خصوص مزاج انواع خوراکی ها و مزاج افراد خواهیم نمود.
حالت استقرار غذا خوردن:
بهترین حالت غذا خوردن حالت نشستن سه زانو یا چهارزانو می باشد تا بدن در حالت آرامش باشد،

در حالت دو زانو پاها خسته میوشد و تمرکز بدن برای خوردن غذا مناسب نیست.
بدترین حالت غذا خوردن در حالت راه رفتن و ایستاده غذا خوردن با نشستن روی صندلی و غذا خوردن است، چه آنکه در حالت ایستاده یا نشسته روی صندلی که پاها آویزان است خون بسمت پاها می آید و خون و قوا تمرکز خود را جهت شناسایی نوع غذا و هضم از دست می دهد و موجب رسوب مواد سودایی در پایین تنه می شود.

نقش سفره چینی
امروزه متاسفانه گاهاً افراد بجای سفره های قدیمی و سنتی برای مصرف غذا در سفره های یکبار مصرف استفاده می کنند.
اول آنکه باید بدانیم سفره محل نزول برکت و رزق و روزی است و از قدم الایام خود سفره مورد احترام و دارای حرمت بود و آداب خاصی برای خود داشت، اینکه ما بخواهیم بعلت تنبلی و راحتی خود سفره یک بار مصرف پهن کنیم و بعد از استفاده آنرا دور بریزیم عمل صحیحی نمی باشد، در ایام قدیم و مذاهب مختلف منجمله اسلام سفره دارای احترام بوده و نزول برکت و رزق و روزی قلمداد می شود و سمبل این برکت است.
دوم آنکه تقریباً عموم سفره های رایج یک بار مصرف بعلت دارا بودن مواد پلاستیکی نقش سفره را نمی توانند ایفاء کننده و این مواد پلاستیکی که در بکار می رود طوری است که نباید نان را روی آن قرار داد یا اگر لقمه ای روی آن افتاد بعلت آلودگی شیمیایی ناشی از مواد این سفره ها قابل مصرف نیست و در دراز مدت برای سلامتی خطر آفرین است.
بهتر است به سفره های اصیل احترام بگذاریم و جلوی تقلیدهای کورکورانه بایستیم. و به مردم آگاهی بخشی داشته باشیم.

رنگ و طرح سفره ها
رنگ و طرح سفره ها در ایجاد فرح و نشاد بسیار مهم است، بهتر رنگ سفره با نشاط باشد و شامل طرحهای از خوراکیها، میوه جات و گل ها و … باشد. این مناظر با ایجاد حالت سرخوشی بر هضم و جذب و قوای بدن جهت عملکرد بهتر است کمک شایانی می کند.

ابزار غذا خوردن
بهترین بشقابها جهت میل کردن غذا بشقابهای چینی، شیشه ای و مسی قلع اندود می باشد.
در طب ایرانی و اسلامی و روایات تأکید زیادی بر خوردن خوراکی های معمولی با دست خالی بدون قاشق شده است.
در طب چینی نیز استفاده از قاشق های فلزی را نهی کرده و اعتقاد بر آن دارند این قاشق ها موجب قطع سیکل انرژی می گردد.
خوردن غذاها با دست موجب برگشت انرژی به غذا و ایجاد ارتباط بیشتر بین غذا و ما می شود و برای بدن گواراتر است.
قاشق های معمولی که از استیل هستند با هر با وارد نمودن آن به دهان مقدار زیادی فلزات مضر وارد بدن می نمائیم.
در صورتیکه تمایل به خوردن خوراک با دست نداریم یا برای برخی خوراکی ها مانند ماست و سوپ بهتر است از قاشق های برنجی(فلز برنج) که سرشار از فوائد برای بدن است استفاده کنیم.

فعلا تا همین بخش برای این جلسه کفایت میکند.
امیدوارم با توجه به همت وغیرتی که در دوستان وجود دارد در انتشار این علوم به هموطنان دریغ نورزند و جهت احیای این طب شریف که با توطئه دشمنان ومنفعت طلبان زخم دیده است همت گمارند.
التماس دعا
طالقانی
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *