تدریس اصلاح سبک زندگی مدرس.استادطالقانی جلسه پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

تدریس طب ایرانی اسلامی

مدرس.استادطالقانی

جلسه پنجم

 

در جلسات قبل مباحث مختلفی پیرامون بحث تغذیه را مطرح نمودیم.

در این جلسه نیز ادامه مطالب را پیگیرخواهیم بود.

 

مصرف جمعی یا انفرادی خوراک؟

 

غذا خوردن بصورت دسته جمعی موجب برکت، نشاط، بازشدن اشتها و … می گردد.

مصرف غذا بصورت جمعی تأثیر روحی و روانی بسیار مثبتی در پی داشته و به انسان نشاط روحی و روانی می دهد.

حسب بررسی هاییکه بعمل آوردیم متوجه شدیم افرادیکه تنها زندگی میکنند معمولاً نظم در کیفیت و کمیت خوراک و غذا ندارند و بهمین جهت معمولاً درگیر ضعف جسمی، مشکلات گوارشی و … هستند، اما همین افراد در زمانیکه با دیگران هم سفره می شوند بسیار  پراشتها می شوند و کمیت و کیفیت خوراک آنها و وضعیت جسمی آنان بهبود می یابد.

 

اصل سادگی در تغذیه:

 

خوراک تا حد امکان باید ساده باشد و از مصرف خوراک های چند گانه بعلت ایجاد پریشانی در متمرکز شدن قوای باطنی، ظاهری و قوای جاذبه و هاضمه پرهیز کرد.

خوراک وسفره های ساده علاوه بر دربرداشتن اثرات معنوی، موجبات سهولت هضم وجذب ودفع مواد و ثمرات جسمانی نیز میگردد.

 

تزئینات در غذا و خوراکی ها

با رعایت اصل سادگی می توان با یک دیزاین و تزئین زیبا به خوراک و غذا جذابیت خیره کننده ای دارد و با تحریک اشتهاء بدن و قوه جاذبه، ماسکه و هاضمه را در جذب و هضم هر چه بهتر غذا یاری رساند.

صد البته آگاهید در یک وعده غذایی هر چه بهتر و با کیفیت بیشتربه بدن برسد و کیفیت جذب بالاتر شود احتیاج به غذا برای دفعات بعد به تعویق می افتد

مثلاً اگر یک وعده غذای او شامل نصف نان و دو عدد تخم مرغ نیمرو است و در شرایط معمولی این خوراک با کیفیت ۶۰% هضم و سپس جذب بدن می گردد و مابقی آن بعلت هضم و جذب ضعیف از بدن دفع می شود با دیزاین و روش صحیح جویدن و متمرکز شدن روی این خوراک و اصول دیگر که ذکر نمودیم می تواند جذب خوراک را از نظر کیفی تا ۹۰% افزایش دهد، در نتیجه بدن وی چون مواد غذایی به اندازه کافی جذب نموده دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد و در نتیجه زحمت و عمر بدن او بیشتر می گردد.

 

در تزئینات  غذا و سفره سعی کنید از رنگهای شاد و انرژی زا مانند سبز، زرد خوشرنگ، قرمز، سبز و … استفاده نمائید.

یک دیزاین ساده می تواند اثرات عجیبی بر روی جلب توجه دیگران و انتشار انرژی مثبت پیرامون آن داشته باشد.اگر باور ندارید امتحان کنید واثرات عجیب آنرا باجان و دل لمس کنید.

 

برقراری ارتباط با خوراک و غذا

 

قرآن انسان را به تدبر و دقت در خوراک و طعام تشویق می کند و می فرماید: “فانظر الی الطعامه ”

این دقت و تدبر در طعام زوایای مختلفی دارد از جمله:

دقت در حلال و حرام بودن.

مفید و مضر بودن.

دقت در چگونگی بوجود آمدن این خوراک که مثلاً این نان با چقدر سختی از اول که بذر بوده خودش را از دل زمین به سمت بیرون کشانید و چه زحماتی کشید تا این رشد کند، کشاورز چه زحمتی متحمل شد و …

 

این تفکرات موجب برکت باطنی و حمد و شکر درونی و باطنی از اجزای باشعور عالم است که واسطه رزق ما از جانب حق هستند.

یکی از وجوه” فانظر الی الطعامه” می تواند آن باشد که وقتی به هر چیزی نگاه می کنی نوعی ارتباط ناظر و منظور، اتفاق می افتد و در این حالت دو شی ء یا موجود بر هم اثر مثبت یا منفی دارند. لذا بهتر است قبل از خوردن غذا به خوراک دقت شود و از آن به سادگی نگذریم بالاخص در خصوص میوه ها.

 

بعنوان مثال در روایات آمده سیب را قبل از خوردن بو کنید.

این بوی خوش سیب موجب تقویت مغز و حالات روحی و روانی و ایجاد شادابی می شود و با اینکار ارتباطی که بین سیب و قوای ظاهری و باطنی، برقرار گردیده موجب هضم و جذب قویتر و بهتر آن می شود.

با بو کردن خیار حالت خوشی و انرژی ناشی از رنگ و بوی آن به ما قوت می دهد.

وقتی اناری را می شکنید و به زیبایی چینش دانه های آن می نگرید این توجه به قوای ظاهری و باطنی شما قوت می دهد.

 

ذکر یک نکته کلیدی در خصوص ارتباط بدن با خوراکی ها:

 

به این نکته دقت کنید. در طب کلاسیک و نوین اعتقاد بر آن است که پس از مصرف غذا و استقرار آن در معده، معده شروع به تولید اسید جهت هضم می نماید و …

 

اما ما با مبانی طب سنتی عرض می کنیم، بدن و قوای آن از زمان روئیت ظاهری و باطنی شروع به جمع آوری اطلاعات در این خصوص می نماید.

 

فی المثل با دیدن یک عدد سیب قوه حس مشترک شروع به ورود اطلاعات مختلف اعم از رنگ، بو و …. قوای باطنی می نماید و بر اساس همین اطلاعات اخلاط خاص معده ،در معده شروع به ترشح میکند تا این اخلاط تیز و هاضمه به هضم غذا توسط فعالیت شیمیایی کمک نماید و زمانی که خوراک را لمس می کنیم اطلاعات دریافتی حس مشترک از این خوراک بیشتر می شود

 

 

و زمانیکه آن را در دهان می گذاریم این اطلاعات توسط اعصاب موجود در زبان و دهان به حس مشترک در مغز منتقل می شود و بعد از ورود و بعدآن به معده اطلاعات تکمیل می گردد و جالب آنکه بر حسب اطلاعاتی که وارد حس مشترک گردیده و در قسمتی از آن قوه متخلیه نیز نقش خود را ایفا می کند.

 

حالا معده فرمان دریافت می کند که چه نوع شیره و چه نوع اخلاطی برای هضم خوراک و به چه مقدار باید از معده ترشح شود.

پس کمیت و کیفیت اخلاط و شیره های هضم کننده توسط معده برای یک گلابی با همان مقدار گوشت و برنج متفاوت است.

 

پس تمام حواشی اعم از باصره و بینایی، بویائی، لامسه در هضم و کمیت و کیفیت آن مشارکت دارند.

 

بهمین علت است که خوردن غذا نزد فردیکه روزه دار است مکروه است چون این فرد با استشمام بو و دیدن غذا، معده او شروع به ترشح مقداری شیره می نماید و چون غذائی در معده جهت جذب شیره وجود ندارد؛ هم موجب گرسنگی و تشدید حس گرسنگی و مهم موجب آسیب به جداره معده می شود.

 

از آنجائی که هرچیزی را که قوای پنج گانه ظاهری دریافت می کنند اعم از دیدن و بو کردن و لامسه و …. وارد قسمت حس مشترک مغز می شود و بعد از آن توسط قوه خیال، به تصویر در می آید و با اطلاعات قبلی فرد یعنی حافظه می آمیزد در نتیجه با استشمام بوی یک خورشت توسط روزه دار یا زن حامله که در این ایام به خوراک ولع و تمایل زیاد دارد ؛ موجب تشکیل صورت آن غذا در قوه خیال و ذهن می گردد و در نتیجه آسیب های روانی و جسمی مذکور بر آنان حمل می گردد.

 

همچنین است از اسرار تأکید اسلامی در خصوص حفظ حجاب توسط نامحرمان تا افراد از آسیب های جسمی، روحی و روانی و معنوی در امان باشند،چون صور متخیله و متوهمه ومتصوره وحس مشترک موجب زحمات جسمی،باطنی ومعنوی فرد مقابل ونامحرم خواهد شد.(فافهم)

 

قبلا هم عرض کردیم در  قوای ظاهری و باطنی در طب ایرانی اسلامی با هم ارتباط مستقیم دارند .

بعنوان مثال دیگر، زمانیکه فردی حرف از یک آلوی ترش می زند قوه خیال شما آن را متصور می شود و قوه حافظه شما اطلاعات مربوط به زوایای دیگر آن اعم از شکل، رنگ، مزه و … را از حافظه بیرون می کشد و مجدداً توسط قوه خیال برای شما به نمایش می گذارد و اثر گذاری این صورت محسوسه و غیر محسوسه در سلسله اعصاب منجر می شود آب در دهان شما با تصور آلوی ترش در قوه متصور شما جمع گردد.

 

تنها کانال تخصصی طب ایرانی اسلامی کشور با تدریس اساتید بزرگ کشور

 

?https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

 

الحمدلله رب العالمین

التماس دعا

طالقانی




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *