تدریس اصلاح سبک زندگی مدرس استاد طالقانی جلسه اول.


تدریس طب ایرانی اسلامی
با تدریس.استادطالقانی
بیان تخصصی سبک زندگی ایرانی اسلامی
جلسه اول.

سلام علیکم.

بلطف خدا در این جلسه در خصوص تغذیه و آشپزی و آداب مربوط به آن بصورت مختصر ومفید بیان خواهیم داشت:

الف:در خوراکی ها و نوشیدنی ها شرط اول ان است که حلال باشد و سپس طیب باشد وبه قول قرآن(حلالاطیبا ) باشد.
همانگونه که عنوان داشتیم طب ایرانی اسلامی یک طب کل نگر است که تمام اجزای آن مانند زنجیر بهم متصل هستند،بااین مبانی میدانیم اموال و خوراکی و نوشیدنی هایی که حرام باشند مانند(شراب،مال مسروقه و.. )وهمانگونه که قبلا شرح دادیم بعلت تاثیر در باطن انسان و اثرگذاری باطن بر روی جسم وظاهرموجب اختلال در مزاج خواهند داشت یاگاها مانند شراب ومردار علاوه بر تاثیر واضح باطنی،روحی و روانی تاثیر مستقیم برجسم داشته و موجب تباهی مزاج می گردند.

نقل است یکی از پیامبران از روستایی عبورمیکرد و تمام مردم آن روستا و اهالی آن رابیمار، ضعیف ورنگ روی پریده دید،حضرت به آنان فرمود بعد از قربانی وکشتار هر حیوان ان حیوان دچار جنب میشود وشمابعد از جنب و کشتار حیوان آنراد باآب نمی‌شوئید و مصرف میکنید این عامل بیماری شماست،عامل بیماری شماست،اهالی ان روستا منبعد غسل وشستن گوشت را رعایت کردند وجملگی صحت یافتند.

گاهی یک خوراک حلال است اما طیب نیست مثلا فردی که با روزی حلال خود سوسیس وکالباس می خرد که محتویات آن روده حیوانات واعضای بلااستفاده حیوانات است این خوراک حلال است وعضو حرامی ازحیوان در آن داخل نشده امامحتویات مذکور به همراه مواد نگهدارنده وافزودنی های دیگر موجب میشود رکن طیب بودن از آن اسقاط شود.
مثلا خوردن خوراک در دستشویی حرام نیست و فرد با پول حلال خریده اما اینکار طیب نیست.

پس شک نکنید خوراک های حرام وحلال در سلامت وبیماری جسم وبدن نقشی از وجدی دارند.

ب:حالات آشپز واثرات ان از نظر جسمی،روحی،معنوی وطعم و مزه

حالات مختلف آشپز و گرد آورنده غذا وخوراک تاثیر مستقیم بر روی طعم، مزه،خاصیت و اثرات جسمی و روحی ومعنوی آن دارد این بند و اهمیت حالات روحی،فکری و معنوی گرد آورنده خوراک در آشپزی حرفه ای و قواعد آنان در برخی کشورها مانند چین بسیار موکدوضروری عنوان شد و گاها داوران بسیار حرفه ای با خوردن خوراک و غذای شرکت کنندگان می یابند تمام فرمول و اجزا و روش تهیه خوراک به درستی انجام گردید اما خوراک دارای روح نمی باشد یا روح خوراک مشوش است.

یقینا حالات مختلف مانند افکار پاک و ناپاک،عصبانیت،غم،شادی در حین طبخ خوراک اثر گذاری مستقیم بر روی خوراک و غذا دارد و مانند آن است که نفخت فیه من روح،از روح و حالات باطن خود به آن تزریق میکنیم در برخی کشورها مانند کره فرمولهای از غذا وجود دارد که وجه تمایز آن صرفا حالات روحی و آرامشی است که آشپز به ان بواسطه ارامش خود به غذا تزریق میکند و اگر در اسلام نیز بر با ملایمت رفتار کردن باحیوان قربانی،آب دادن به او،عدم ذبح شبانگاه حیوان،عدم ذبح حیوان جلوی دیگر حیوانات که در صف قربانی شدن میباشند،تیز بودن آلت قربانی و…همه و همه علاوه بر تاکید اسلام به رحمت وعدم آزار جسمی و روحی حیوان می باشد اما باید دانست تمامی این موارد موجب اثر گذاری ظاهری و باطنی بر روی گوشت حیوان میشود.

هر گونه استرس و فشار قبل و حین قربانی میتواند موجب اثرات منفی در این خصوص می گردد.
فی المثل بریدن رگهای گلو و حلقوم گوسفندو…
و عدم قطع نخاع و عصب در اسلام به این علت است که با بریده شدن این رگها وتخلیه قوا و خون یک حالت آرامش و نعشگی بر حیوان حاکم میشود و آرام به حالتی شبیه خواب فروحی رود.

امابریدن نخاع و شکستن گردن او موجب برهم خوردن سیستم عصبی مخ ومخچه و پریشانی عصبی به علت قطع شدن اعصاب منتشره از مغزونخاع استرس بسیارحیوان در زمان خروج روح از بدنش میگردد و این استرس یقینا به گوشت منتقل میگردد.

معمولا آشپزان با تجربه و زنان خانه داری که در آشپزی خود وسواس و دقت شایانی دارند وحسب نظرسنجی‌های که خود حقیر انجام دادم افراد اظهار داشتن در زمانهای که دارای آرامش فکری وروحی بوده اند یابا محبت و عشق برای خانواده و همسر غذا فرآهم میکنند غذا به غایت خوشمزه میگردد و زمانیکه خودشان کسالت داشته باناراحت باشند با آنکه فرمول و شیوه پخت خوراک مانند همیشه رعایت شده اما طعم و مزه ان رضایت بخش نیست.

و همچنین است طعم و مزه غذاهای نذری و مراسمات ائمه اطهار و امام حسین ع

در زندگی برخی از اولیای الهی آورده اند روزی ایشان به منزل یکی از مریدان خود دعوت شد ودر انجا غذا تناول نمود و بعد از غذا فرمودمن از حالات پزنده و آشپز این غذا تعجبم.

صاحبخانه میگوید بعد که از خانم سوال کردم مگر چه حالی حین پخت خوراک داشتی که اقا چنین فرمود؛ خانم گفت در حین پخت غذا بعلت مرتب در حالت گریه و ناله بوده ام.

همچنین در حالات یکی از عرفا آورده اند که یکی از ارادتمندان ایشان را به منزل دعوت نمود و بعد از مدتی نان یا خوراکی نزد این بزرگوار قرار داد اما ایشان از خوردن آن طفره رفتند و هر چه به ایشان تعارف و اصرار کردند میل نکردند تا آنکه در نهایت به جهت آنکه میزبان ناراحت نشود لقمه ای بر داشتند و میل نمودند بعد آن یکی از ارادتمندان که چنین سابقه ای را از ایشان ندیده بود علت اکراه ایشان از مصرف خوراک را از این علت را سوآل کردند و این بزرگوار پاسخکو نبودند تا آنکه بعد از اصرار های مکرر فرمودند علت اکراه ایشان آن بوده که فرد پزنده غذا و نان حیض و عادت ماهیانه بوده.

بله،شاید این نکات ریز برای افراد معمولی مهم نباشد اما برای افرادی که به مقامات خاصی رسیده اند نگهبانی از حالات خود واجب است و بهمین جهت است که فرموده اند زن در حالت حیض اگر قصد آشپزی دارد پسندیده تر آن است که اول وضو بگیرد چه آنکه فرمود وضو نور و برکت است.
موکدا عرض میکنم عادت ماهیانه و حیض برای زنان نعوذبالله نقص نیست،چه آنکه این امر را برای تخلیه اخلاط مضر زن از رحم مبارک زن که این رحم کارخانه انسان سازی است قرار داده است اما رعایت برخی نکات برای عرفا وانسانهاییکه در سیرعملی خودسازی هستند لازم است.
مثلا خوردن گوشت وشیر و پوشیدن واستفاده از پوست حیوانات حلال گوشت برای همه انسانها جایز وحلال است اما گاها در برخی شرایط افرادیکه در مسیرخودسازی وسیرعملی هستند اوقاتی خود را از آن محروم میکنند.
روزه غیر واجب مستحب است اما گرفتن روزه مستحبی برای تصفیه روح ورسیدن به مقام تقرب بر عرفا وسالکان این راه واجب است.

بزرگان فرموده اند وضو بر طرف کننده تکوینی آثاروضعی برخی موارد مانند شبه ناک بودن غذا و…است.
فافهم که خوردن و آشامیدن در حالت جنب قبل از غسل جنابت نیز مکروه دانسته شد وبهتر ان است که در صورت نیاز به خوراک ومهیا نبودن شرایط غسل بعد از ازاله نجاست اول وضو بگیرد وسپس غذا بخورد پس باید یقین داشت آشپز و مولف خوراک در حقیقت از روح وجان خود در غذا میدمد ودر ان اثرمی گذارد .

خود حقیر فراموشی نمی کنم که یکی از افراد که مراقبه اخلاقی بود به ناتوانی رفت تا نان بگیرد ناگهان نانوا با حالت تند و عصبانیت و پرخاش با فردی برخورد کرد و آن فرد نیز خیلی ناراحت شد و نانوا به او نان نداد این فرد نیز که شاهد این ماجرا بود با آنکه نوبت دریافت نان او بود از ان نانوایی نان نخرید و آنجا را ترک کرد وقتی علت را از ایشان سوال کردم،فرمودند:
آن خشم وغضب وگستاخی نانوا نسبت به آن فرد مراجعه کننده در آن نان اثر وضعی و تکوینی دارد و ما با خوردن آن نان غضب و خشم را نیز به خودمان منتقل میکنیم صد البته نانوایی از شاغل سخت و طاقت فرسا بعلت مجاورت حرارت تنور و مواجهه زیاد بامردم با خلقیات مختلف می باشد.خداوند حافظ این قشر زحمتکش و بزرگوار باشد.

بلطف خدا ادامه مباحث در جلسه آتیه تقدیم میشود.
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg

التماس دعا
طالقانی

جهت گسترش طب ایرانی اسلامی و قدردانی از زحمات اساتید، وتقویت کانال تدریسها را با لینک منتشرفرمایید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *