شرح هدایه المتعلمین استاد حکیم خیراندیش :جلسه ۷

تدریس: استاد حکیم خیراندیش
شرح اجتهادی کتاب هدایه المتعلمین
?مدرس: استاد حکیم خیراندیش
?جلسه: هفتم
???????

✨بسم‌الله الرحمن الرحیم

✅من معتقد به روح غذا هستم یعنی یک غذای سرد با روح گرم می تواند اثر گرمی بدهد و یک غذای گرم با روح سرد می تواند تأثیر سردی بدهد .

?حرمت و حلیت(حرام وحلال) نیز این تأثیر را می تواند بگذارد .

?تکرار خوردن غذای حرام ، بلوغ سودایی می کند که می شود سرطان و با هیچ چیز گرمی درمان نمی شود .

?این کاری که دکتر ژاپنی ایموتو شروع کرده ، ادامه دار است . روی هر چیزی قابل اجرا است .

? ایشان آزمایشاتش روی آب و برف و یخ بوده ولی به این معنا نیست که روی بقیه ی مخلوقات و موجوات قابل پیاده نیست مثلا هندوانه ای که با بسم الله کاشته شده با غیر آن فرق می کند .

?خانمی هست که این تحقیقات را روی جامدات انجام داده . یک طلایی در طلافروشی هست و یک طلایی در حرم ائمه ی اطهار هست و ایندو فرق می کنند ، یکی شفا می دهد و دیگری نه .

?دیدار با علماء و بزرگان و انسان های معنوی از این جهت تأثیرگذار است . آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ، آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند . این نگاه ، همان تأثیر و تشعشعات روح آن شخص است .

?امام خمینی وقتی قم و فیضیه و ملاقات عمومی آمده بودند ، من هم رفته بودم .

?وقتی امام خمینی دستش را بلند می کرد و دور می داد ، وقتی به من رسید ، تنم لرزید . بعدها شنیدم که ایشان نیت بیعت می کرده است .

?یکی از خانم های محل ما از این کار امام بدش می آمد و ایراد گرفته بود ، شنیدم که وقتی بچه اش بدنیا آمد ، بی دست بود .

?شهید بهشتی می فرمود که پدرم در ماههای تبلیغ به یک روستا می رفت ؛ گفتم شما در اصفهان طرفداران زیادی داری ، ایشان گفت: آنجا برای ما بهتر است
بعدها فهمیدیم که یک پینه دوزی بود که ایشان بخاطر ایشان می رفت و این شخص ، مرجع عرفانی و معنوی ایشان بود که از او بهره می برد .

?پس می توان ایجاد سردی و گرمی کرد نه از طریق غذا بلکه از طریق نور عرفانی و معنوی که اسم علمی اش انرژی است .
برعکسش هم هست .

?پس انرژی منفی هم اینطور است که گاهی در مقابل رشدها سدّ ایجاد می کند .

? گاهی یک نظر منفی و پلید نیز اینچنین هست که باید مراقب بود .

?حتی پلیدی ها از طریق تصویر هم منتقل می شوند لذا عرفای بزرگ خیلی مراقب چشمشان بودند .

?چشم را از دهان هم مهمتر می دانستند چون غذا از طریق دهان جذب و بعد دفع می شود یا با روزه از بین می رود . ولی اثرات نگاه تا سال های سال باقی می ماند .
لذا خیلی مراقب چشم هایشان بودند .

? الان که مناظر پلید به شکل های متنوع و زیاد وجود دارد ، پرتوهای آن نیز هست .

♻️غذای دیداری هم را خیلی جدی بگیرید که خیلی پر اهمیت هست .

?ادامه ی متن کتاب هدایه المتعلمین :
و اما اعتدال نوعی را مثال چنان بود …

?شرح استاد:
شیر گرم است و خشک ( شیر وحشی مراد است نه شیر خوردنی )
ماهی سرد و تر
گوسفند گرم و تر
سگ سرد و خشک
زنبور گرم و خشک

حیوان را از پستانداران شروع کرد و از شیر شروع کرد ، سپس مزاج ماهی و بقیه را ذکر می کند .

?انسان گل خلقت هست به لحاظ اعتدال مزاجش .

?این بلحاظ نوع هست .
یعنی نوع انسان یا نوع آن حیوانات در حالت سلامت اینگونه هستند .

?ادامه متن‌کتاب :
و اما همه ی حیوانات را ….

?شرح استاد :
هر اندامی هم به حال خودش باید حال اعتدالی خودش را لحاظ کرد .
مزاج استخوان سرد و خشک است ولی سرد و خشک معتدل و نا معتدل داریم .

?ما به طور کلی می گوییم گوشت گرم تر است و استخوان سرد و خشک است و… ولی هر هر گوشتی این گرم و تری و هر استخوانی این سرد و خشکی را ندارد .

?اگر کنار هم افراد را بگذاریم گاهی این گرمی به سردی و برعکس می شود .

الان از یک سودایی تا سودایی دیگر ده درجه اختلاف است همچنین صفرائی و دموی

لذا این بحث ها بعد از اینست که یک شخص معتدلی را معیار قرار دهید و با توجه به آن اعتدال در مورد بقیه بگوییم
اعتدال یعنی تنی که در طول عمر اینگونه است .

مثلا خواب معتدل انسان ۶۰ ساله باید اخلاقش خشک باشد ، صبرش باید به اندازه باشد ، تمایلش به آب باید به اندازه باشد ، خوابش به اندازه باشد بین ۶ تا ۸ ، کارایی مغزی ، تراوش مغزی ، تجزیه و تحلیل و… باید به اندازه باشد .

حالا این اعتدال را یک نفر ۶۰ ساله دارد یا ۹۰ ساله دارد . در هر صورت معتدل است .

ممکن است ۴۰ ساله باشد و ویژگی اعتدالی را ندارد .
الان ۱۵ ساله ویژگی اعتدال را ندارد .

چون بحث اخلاط را قبلا گفته ایم ، احتمال اینکه به سرعت وارد بحث آناتومی شویم زیاد است .

?کاری از موسسه پرتو سبز هستی

✨عضویت در تنها کانال جامع آموزشی طب ایرانی اسلامی ???

✅ادامه تدریس جلسه هفتم استاد خیراندیش؛ ??

?در بحث مزاج شناسی همه ی بحث اخلاط را کرده ایم
سپس بحث ذکرالاعضاء و شرحها می باشد .

?در جمع ما کلاسی هست که مرکب از انسانهایی که خط غالبشان شیعه هست و معتقد هستند .

?همه نظام اسلامی را قبول دارند . همه مقلد هستند .

تا اینجا یک همراهی فکری و اعتقادی داریم منتها کلاس در جا و جایگاه اقلیمی و فکری ای برگزار می شود که موقعیت تولید فکر
و اندیشه است .

حال و هوای حوزه های فکری و اندیشه اینگونه است .
حوزه و دانشگاه اینچنین هستند .
هر چقدر سطح سنی و منش شخصیتی و ظرفیت علم حوزه کمتر باشد ، اثر پذیری اش بیشتر است .

?کم وزنی موجب اثر پذیری سریع می شود . کم وزنی علمی ، شخصیتی ، اطلاعاتی و…

?در عصر کنونی
اینکه ما یک تفکری را طرفدارش نیستیم به این معنا نیست که آماده ی ظهور نیستیم یا توجه به حضرت نداریم .

من اگر در دعای فرج که بعد از نماز دوم می خوانند اگر نباشم و شرکت نکنم ، استغفار می کنم . باور و اندیشه ی ما این است …

پایان جلسه

?کاری از موسسه پرتو سبز هستی

✨عضویت در تنها کانال جامع آموزشی طب ایرانی اسلامی ???
https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *