جلسه چهارم تدریس دکتر رحیم پور اخلاق پزشکی

(در بحث فروش انسان و اعضای بدن انسان)دو ونیم تا سه میلیون آدم دارند معامله میشوند الان در سال که این ها را از کشور های آسیایی و خاورمیانه و خاورمیانه دور و آفریقا می خرند و چه زن چه مرد می برند اونجا و قطعاتی از اعضای بدنشان را دارند برای ثروتمندان در بخش شمال به مفهوم اقتصادی مصرف میکنند
ولی دین یک توصیه کلی در مورد مسئله ی بهداشت پزشکی آورده است و هیچ توصیه ای به روش بهداشت و مداوا را باید چه کرد نداشته:روایتی از امام صادق است که برایتان میخوانم که فرمود:یکی از پیامبران مریض شد و از باب توکل بر خدا گفت که چون درد از سمت خدا است پس شفا هم از طرف اوست من هیچ مداوایی انجام نمیدم تا آن کسی که مرا مریض کرده است خودش هم شفا دهد،روایت نقل میکند که خداوند وحی کرد به او که:خداوند فرمود تو را شفا نمی دهم تا خودت را مداوا کنی و دنبال همین اسباب عادی معالجه بروی و من شفایت نمیدهم تا به پزشک مراجعه کنی.
فرهنگ اسلامی این است؛یعنی اگر کسی فکر کند طب اسلامی یعنی طب عدم رجوع به پزشک و عدم مصرف دارو، اینها که در ذهن خیلی ها هست اینها دکترین اصلی اسلام در واقع مسئله رجوع به متخصص و مصرف دارو (است).
در باب پیشگیری چند تا روایت است:از پیامبر اکرم نقل شده که به محض اینکه شروع یک درد را در بدنت احساس کردی و علامت میدهد آن را نادیده نگیر و قبل از اینکه آن درد مستقر شودچون درد علامت یک بیماری است در بدن،هیچ علامتی را پیامبر فرموده اند نادیده نگیر
نمیخواهم بگم که ببینید پیامبر هم توصیه های بهداشتی دارند میخواهم بگویم که دکترین اسلامی در این حوزه همین طور که از اقتصاد حرف میزنیم یعنی تفکیک حوزه های معنوی اخلاقی حقوقی از حوزه های تجربی و فنی در مسئله پزشکی در رشته ی شما هم هست قابل بحث استاین خودش دعوت به متخصص است
راجع به دارو یک روایت است از امام صادق (ع) دقیقا نشان میدهد به ارجاع به این که دارو شناسی رابطه ی بیماری و دارو و کم وکیف دارو بایستی کنترل بشودتعبیر از امام صادق است که در واقع مصرف بی رویه ی دارو را بدون نیاز و علت که از بیماری های رایج اطباست در جهانیا روایت از امام رضا در باب نسبت تغذیه وسلامتی بدن که حضرت میگویند موادی که در بدن است و موادی که در عالم طبیعت است این ها با هم تناسب دارند
بعد فرمود رژیم غذایی ات باید جوری باشد که مناسب باشد با عناصری که در بدن توستو در روایت میگویند که یک معادله ای برقرار است در خود بدن و در عناصری که در طبیعت وجود دارد این معادله را باید درست کشف بکنیم چه عناصری از بدن کم شده چه چیز هایی زیاد شده
و بعد فرمود هر کس اون مواد غذایی را از بیرون به اندازه بگیرد در رژیم غذایی کم وکیف درست رعایت بشود به نفع اوست
در باب ضرورت غذاشناسی یعنی همین مطالعه در تغذیه و رژیم غذایی از پیامبر اکرم روایت شده که فرمودند به حضرت امیر که دوازده نکته است که مسلمان باید رعایت کننددر مورد سفره وغذا وتغذیه که فرمودند چهار تا از آن واجب استیکی از آنهایی که حضرت فرمود این است شناخت آن چه که میخورند که این هم شناخت از حیث معنوی است که غذا همان لقمه ی حلال و حرام است که تاثیر میگذارد در سرنوشت خودت و خانوادت و هم مسله ی شناخت غذا و تغذیه یا بحث هایی که در مورد بهداشت ظاهر وبدن است که از امام صادق نقل شده است خداوند زیبایی و اظهار زیبایی را دوست دارد این تجمل را بعضی ها بد فهمیدن و زمانی هم بد معنی کردند تجمل یعنی اسراف و ریخته پاش و زندگی های اشرافی و …تجمل در روایت یعنی اظهار جمال
فرمود خداوند زیبایی واظهار زیبایی را دوست دارد از ژولیدگی خداوند متنفر است و فرمود خداوند وقتی نعمت هایی به بشر داده است دوست دارد آثارش را در زندگی انسان ها ببیندوقتی خدا نعمتی داده دوست دارد اون را ببیند آن را اظهار کنی نه اینکه نعمت ها را بپوشانی و غم ها ومشکلات را به دیگران فقط نشان دهی و از پیامبر هست که میگویند اگر مو را میگذارند که بلند شود باید درست مویش را مدیریت کند ولایت یعنی سرپرستی و مدیریت فرمود پیامبر که اگر میگذارید موها بلند شود باید وقت بگذارید برای مو و به آن برسید والا مو هاتون را کوتاه کنیدببینید یکی از تفاوت هایی که در فرهنگ پزشکی واسلامی گرچه خواستند با سوگند پزشکی مقداری تعدیلش کنند
در همه مشاغل ما سوگند داریم چون با حقوق مردم مواجه هستند همه ی مشاغل سوگند داشته باشندسوگند پزشکی بدون ریشه های اخلاقی وحقوقی نمیتوانند برای پزشک ایجاد (تعهد)کند
در فرهنگی که با بدن انسان تجارت میشود پزشک به جایی که به او به عنوان امانت خدا چون بدن انسان امانت خداست به عنوان خلیفت الله و یک موجود قدسی به آن نگاه کند به چشم یک شکار نگاه کند که چقدر میتوان این را تیغ بزند
مثلا به جای یک وعده چند وعده (دارو)از این کارها در جاهای زیادی هست و ما دیده ایم که بدون اینکه هیچ نیازی باشه با آنها اینجور رفتار میکردند
این فرهنگ فرهنگه سوء استفاده از درد یک انسان استیکی در نقطه ی ضعف قرار دارد و من باید کمکش کنم
اینها تفاوت اخلاق پزشکی اسلامی است با اونی که تحت پزشکی مدرن در دنیاستدر دنیا کار با بدن انسان مثل کار با شی است یعنی نجار با چوب کار میکنه پزشک با بدن انسان کار میکند
فرقی ندارد با هم یک مقداری پیچیده تر است والا کوزه گری خودش را دارد و فرق جوهری ندارند باهم اما در فرهنگ اسلام بدن انسان امانت خداست این ها چیز هایی است که در فرهنگ پزشکی اسلامی است

 




One thought on “جلسه چهارم تدریس دکتر رحیم پور اخلاق پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *