جلسه سوم تدریس دکتر رحیم پور ازغدی اخلاق پزشکی

اخلاق پزشکیما وقتی از ارتباط دین با نظام اجتماعی یا اقتصادی ویا سیاسی صحبت میکنیم و میگن دین،به این اوضاع مربوط است.
روشن است که از بعد فنی وتجربی آن نمیگوینداز اون بعدی که اون عمل به جنبه الهی و الهی ارتباط برقرار میکند حرف میزنند
مثلا در دین طبق آیات و روایات داریم در حوزه ی اقتصاد کسیکه میگوید آقا ما اقتصاد اسلامی داریم منظورش این نیست که فرمول کنترل تورم یا رابطه ی ارزه و تقاضا فرمول ریاضیش در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غیر اسلامی با هم فرق میکندمعنی آن اینست که اقتصاد جدای از اون حوزه ی تجربی و ریاضی خودش به اصطلاح سر وکار پیدا میکند با حقوق مردم حقوق بشر وثانیا با اخلاق بشر دین که در حوزه ی اقتصاد وارد میشود از اون منظری به مسله میپردازد که به حقوق بشر و به رذایل و به اخلاق مربوط است
اینکه قرآن به آن به سبغت الله میگوید یعنی سبغه ی الهی میدهد به هر چیزی نه از بعد فنی ش و فقط در مسال اقتصادی نیستدر همه چیز در پزشکی هم هست
ببینید راجب به مسله بهداشت و پزشکی یه توصیه های کلی در فرهنگ اسلامی است راجب به اصل ضرورت مسله بهداشت و رسیدگی به بدن و حتی حرمت داشتن به بدن در این موارد گاهی یک توصیه هایی روشی هم در روایات می بینید اون جایی که در باب مسال بهداشتی رسیدیم مثلا چی بخوریم چی نخوریم کی بخوابید کی نخوابید راجب خوراک راجب رژیم غذاییحتی این مسال هم روایاتی رسیده این روایات که حالا چه در باب طب الرضا یا روایاتی دیگر از این قبیل منابع رسیده
این رو به شما عرض بکنم که این روایات هم در سندشان هم در دلالت و فهم معناشان وهم اینکه در چه مواردی نازل شده اند در هر سه حوزه اش در این مسال بحث استفکر نکنید که هر روایتی که در این جا آمده بدون خصوصیت آمده است اما اون بخش از روایات که بدون خصوصیت آمده استاین ها توصیه های است که اگر کسی به هر دلیلی عمل نکرد این خروج از دین محسوب نمیشود به این معنا طبق روایتی که خود قرآن از دین کرده است و اون اینکه دین آمده است برای ارتباط دادن همه ی حوزه های زندگی با آن سبغه ی الهی ودینی اش یعنی می خواهد اقتصاد و سیاست و پزشکی راتبدیل کند به یک نردبانی برای تکامل وصعود انسان توصیه هایی که مستقیما به این حوزه مربوط است لوما این ها حد ومرز شریعت محسوب نمیشوند و لذا در توصیه هایی که در روایات در این باب رسیده است عرض شود شما واجب وحرام هم نمیبینید و بسیاری از توصیه ها روشن است امروز اینکه به پزشکی طبی بگوییم سنتی به داروهای شیمیایی بگن مدرن این تقسیم سنتی و مدرن در ذهن ما داوریی های به وجود می آورد قابل تجدید نظر است وبخصوصا اصل آن است که مسالی که در باب مافیا های دارو در دنیا که نوشته بود که ده تا غول دارویی در دنیا شست درصدکل داروها را دارند تولید میکنند
هشتاد وهشت درصد داروهای شیمیایی در دنیا توسط سه حوزه ی تعریف شده ی ثروت در دنیا دارد تولید میشود
اتحادیه اروپا و کدام کشور ها خود آمریکا و ژاپن شش هفت نمونه آورده بود از جنایت هایی که دارد صورت میگیرد و مثال میزد که این مافیاهای دارو در یک شهر یا ایالتی شش هزار پزشک رو دانه به دانه رفته بودند ودیدند وبا آنها قرار داد غیرقانونی بسته بودند که شما مریض هایی که با این بیماری به شما رجوع میکنند داروهای کارخانه ای ما را باید سفارش بدید ُ یعنی تجارت با جان و تن …
علاوه بر اینکه دارو های آلوده وکثیف در کشورهای ضعیف آفریقا روی آدم ها آزمایش میشودعلاوه بر بیماری های شیمیایی که این داروها به وجود می آورد دوتا بیماری را مهار میکنند ودوتا بیماری دیگر را بوجود می آورند ولی در عین حال که این مسایل به عنوان اعتراض در جهان وجود دارد و گذشته از این مسله که اصلا داروی شیمیایی موفق آن دارویی است که به داروی طبیعی بتوان تطبیق دهد بیشتر یعنی کارکرد طبیعی داشته باشد که نمیتواند معمولا از همه ی این ها گذشته میتوان راجب به دارو های طبیعی یا سنتی بحث شده این ها را استناد قطعی به دین دادنش مورد اشکال است
در این حال که بیشتر اینها امتحان شده است ولی آن چه که تحت پزشک مدرن بحث میشود آخرین آماری که گزارش شده چیزی نزدیک به دو و نیم میلیون انسان در سال قربانی تجارت در اعضای بدن دو ونیم میلیون برده خرید و فروش میشوند که اعضاشان به دیگران داده میشود




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *