تدریس زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی جلسه چهارمفروشگاه دارو های گیاهی طب ارگانوبرترین فروشگاه اینترنتی

تدریس زیستگاه و مسکن

از دیدگاه طب ایرانی اسلامی

جلسه چهارم

بررسی مسکن و منازل آپارتمانی
منازل آپارتمانی بالاخص مجتمع‌های مسکونی به علت نیاز روز افزون انسان به مسکن و محدودیت زمین به وجود آمده است و هجوم برای شهرنشینی بر این امر دامن زده است و موجب گردیده مسکن و خانه‌ها از حالت ویلائی به آپارتمانی و بدتر از آن به مجتمع‌های مسکونی تغییر یابد.
در مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها بهره بری از نور، آفتاب، هوا و باد، آزادی و راحتی کم و محدود است و اشتراک فاضلاب، نوع معماری فضای بیرونی و داخلی، آسیب‌های جسمی و روحی و … از نقاط منفی وصعف آن قلمداد می‌شود.
به لطف خدا در ادامه موارد مذکور را مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار خواهیم داد.
بررسی حیاط در مسکن
– حیاط یکی از قسمت‌های مهم خانه می‌باشد که متأسفانه با آپارتمان‌نشینی و مجتمع‌های مسکونی اجباراً از نقشه حذف می‌شود و تبدیل به فضا و حیاط عمومی می‌گردد.
از جمله خواص حیاط می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:
الف: حیاط حد واسط درب منزل و اندرونی می‌باشد و افراد به محض ورود به حیاط وارد اندرونی نمی‌شود و در نتیجه ایجاد نوعی حریم می‌نماید
ب: فضای حیاط ایجاد جو سرخوشی و نشاط می‌نماید، در منازل آپارتمانی به علت عدم وجود حیاط افسردگی و بیماری‌های سودایی بیشتر خواهد بود
ج: حیاط با داشتن فضای اضافی امکان داشتن باغچه، حوضچه، را امکان‌پذیر می‌نماید که در ایجاد روحیه، نشاط و تغذیه مناسب بسیار ارزشمند می‌باشد.
د: پهن کردن البسه و خشک نمودن آن در فضای حیاط جهت بهداشت خانواده بسیار مهم است و طناب سیار و بالکن در آپارتمان‌ها با محدودیتی که دارد هیچ‌گاه جایگزین آن نخواهد شد.
ه: در منازل دارای حیاط بسته به متراژ و مساحت آن امکان فعالیت بدنی، نرمش و ورزش امکان‌پذیر است در حالی که در فضای آپارتمانی محدودیت‌های بسیار زیادی وجود دارد.
و: امکان وجود توالت در سازه‌های حیاط دار به نقاط دورتر از اتاق‌ها و بنا نمودن آن در حیاط از مزیت‌های بارز حیاط در مسکن‌های ویلائی می‌باشد.
مشخصات اتاق پذیرائی
– اتاق پذیرائی مناسب از دیدگاه سبک اسلامی ایرانی باید دارای مشخصه‌های زیر باشد:
الف: اتاق پذیرائی تا حد امکان (در حد توان) باید وسیع و دل‌باز باشد.
ب: باید از اتاق‌های دیگر و آشپزخانه تفکیک باشد و حریم‌ها رعایت گردد و میهمان و اهل اندرونی منزل به هم دید نداشته باشند
ج: دارای نور و دکوراسیون مناسب باشد و بهداشت در آن رعایت شده باشد.
د: فرش، موکت و مبل راحتی مناسب و در شأن مهمان (درحد توان وشان صاحبخانه)فراهم شود و در این راستا از افراط و تفریط نیز پرهیز گردد.
ه: گرمایش و سرمایش اتاق پذیرائی باید متناسب با میهمان تنظیم گردد و در هوای سرد و گرما اعتدال بخش باشد.
و: در اتاق پذیرائی و وسایل موجود در آن از رنگ‌های شاد و مفرح استفاده گردد و از نصب و قرار دادن وسایل و فرش، مبل، راحتی دارای رنگ‌های تیره خودداری گردد.چه انکه استفاده از رنگ ها تقویت روحیه و موجب وسیع و دلبازشان داررن مسکن و اتاق میگردد .
ز: گشاده‌روئی، صمیمیت، پذیرائی مناسب بسته به توان و هرگونه اقدام در خصوص اکرام میهمان از جمله ملزومات معنوی در اتاق پذیرائی می‌باشد.

مشخصه‌های حال و نشیمن
در ساختمان‌های جدید حال، نشیمن و پذیرائی جهت استفاده حداکثری از فضا و بزرگ‌نمائی و دل‌باز کردن منزل با اتاق پذیرائی و گاهاً با آشپزخانه یکسره و بدون حائل است.
این نوع معماری از دیدگاه معماری اسلامی و حتی طب اسلامی ایرانی مردود است.
حال و نشیمنگاه محیطی است جهت گذراندن اوقات فراغت و دور هم‌نشینی اعضاء خانواده و امورات دیگر مانند گفتگو، تماشای تلویزیون و… با ضمیمه شدن حال به پذیرائی و برداشتن حائل بین آن‌ها حریم معنوی فی‌مابین میهمان و اهل منزل بالاخص اندرونی منزل تضعیف می‌شود و کلیه رفت و آمدها، صداها، حرکات و … در تیررس میهمان خواهد بود و باید دانست این سبک معماری ره‌آورد و هدیه نامیمون معماری غرب برای ماست.
در منازلی که به علت کمبود مساحت حال و پذیرائی به صورت یکسره یا بدون حائل می‌باشد بهتر است در میان آن پرده مناسبی حائل باشد تا با آمدن مهمان پرده کشیده شود و حریم‌ها حفظ گردد و بعد از رفتن مهمان می‌توانند آن را مجدد جمع کنند.در این روش میتوانند پرده های کر کره ای به سبک پرده های پنجره نصب نمایند که به راحتی قابل تحرک و جابجایی میباشد.این روش جهت گرم کردن هوای منزل در زمستان و سرد کردن هوا در تابستان نیز بهتر است.
چه آنکه با جداسازی حال و پذیرائی با پرده و حائل امکان گرم یا خنک کردن آن نیز تسریع می‌گردد.

فروشگاه دارو های گیاهی طب ارگانوبرترین فروشگاه اینترنتی




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *