شرح هدایه المتعلمین استاد حکیم خیراندیش :جلسه ۳

تدریس طب ایرانی اسلامی: شرح اجتهادی کتاب هدایه المتعلمین مدرس: استاد حکیم خیراندیش جلسه: سوم ✅دفع جنسی در سرما موجب قوت است و در گرما موجب ضعف است . ✅عسل ، قوت از تن رفته را به تن بر می گرداند: در منابع علمی هم آمده که عسل می تواند قوت را برمی گرداند و […]

تدریس طب ایرانی اسلامی:
شرح اجتهادی کتاب هدایه المتعلمین
مدرس: استاد حکیم خیراندیش
جلسه: سوم

✅دفع جنسی در سرما موجب قوت است و در گرما موجب ضعف است .

✅عسل ، قوت از تن رفته را به تن بر می گرداند:
در منابع علمی هم آمده که عسل می تواند قوت را برمی گرداند و این عسل باید پس از نزدیکی باشد نه قبل از آن.

♻️چون نزدیکی خلأیی در تن بوجود آورده که فوری با عسل جبران می شود .

عین همین قضیه در داروهای ضعف جنسی است .

که داروی قوت جنسی اگر پس از نزدیکی باشد قوت جنسی بیشتر می شود .

نسخه ی سوپ گندم خیلی خوب است . الان مردم گندم نمی خورند . گندم اصلی در سمنو و حلیم است .

بهر قوت لعات گندم ….. تا توانی به ناشتا

✅گندم تبلور عالی قوت است ، پس از گندم نخود است. نخودآب و گندم آب .

یک چیز دیگری بگویم که منبعش خودم هستم و آن آب کاه است . آب کاه تبلور قوت است .

یا باید جوشانده ی آبِ کاه را خورد که یک مقدار بد مزه هست .

اما اگر بخواهی شیک مصرف کنی ، عرق کاه خوب است . با عرق کاه غذا می پزید. این همان گندم آب که در قدیم بود .
هر غذایی که می پزید و در آن از آب استفاده می کنید ، از این آب باشد . این یک قوّتو بسیار قوی برای فقراء است .

این بود مشی حکماء و علماء که چقدر خلاصه و چقدر مطلب در آن بود .

✅این کتاب هدایه المتعلمین هم از همین قبیل است پس شروع می کنیم

نام کتاب: هدایه المتعلمین فی الطب‏
پدیدآور: اخوینى، ربیع بن احمد
تاریخ وفات پدیدآور: قرن ۴ ق‏
محقق/ مصحح: جلال متینى‏
موضوع: بیمارى ها
زبان: فارسى‏
تعداد جلد: ۱
ناشر: دانشگاه مشهد
مکان چاپ: مشهد مقدس‏
سال چاپ: ۱۳۷۱ ه. ش‏

✅نکته : در ادبیات ایشان(جناب اخوینی) همه ی دال ها ، ذال است . لذا در عبارت ها بجای د حرف ذ آمده است . همچنین بجای چ ، ج ، بجای گ ، ک و…

[قسمت اول در عناصر و امزجه و اخلاط]

✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم‏ ✨

✅سباس مر ایزد را کى آفریذکار زمى‏ ( منظور‌ زمین است ) و آسمانست ( اعم از ملائکه و جن و انس و … ) و آفریذکار هرج اندرین دومیانست از معدنى و نباتى و حیوانى بیافریذ این جهار کونه خلق را اعنى ( یعنی ) آسمانى جن افلاک و ستارکان جنبنده‏ ( مراد سیارات ) و ناجنبنده‏ ( مراد ثابتات است ) و آتش و هوا و آب و خاک بیافرید این جیزها را نه از جیز، ( یعنی از عدم آفرید )

✅فتبارک اللّه احسن الخالقین و باز سبب کردانید این جیزها را مر بدید ( یعنی پدید آوردن ) آوردن اجسام معدنى و نباتى و حیوانى را بغذا یافتن و استمداد یک از دیکر بقدرت و حکمت خویش، فتبارک اللّه رب العالمین و از جمله حیوانات آدمى را برگزید و شایسته کردانید مر خدمت خویش را و آراسته کرد جان آدمى را بخرد روشن و از میان آدمیان بیغامبران آفرید و گرامى گردانیدشان بوحى که بایشان فرستاذ تا خلق‏ ورا آگاه کنند از هستى وى و کمال قدرت و حکمت وى و بیاموزانیذند ایمان آوردن بوى و ببیغامبران و بفریشتکان و بکتبها و بروز بزرگ و کوائى داذن بیکیى ( منظور وحدانیت است ) – ف: باب فى ذکر التحمید و مقدمه الکتاب، اندر یاذ کردن ستایش خداى تعالى و آغاز دفتر.
باب الاول فى التحمید، آغاز ستایش ایزد عز و جل.

✅این بحث خطبه ی ورودی است که مشی و ایدئولوژی و عقیده ی خود را بیان می کنند . و خطبه ی ورودی هر بحث متفاوت است .

این خطبه یک دفاعیه ای از حکماء است که بعضی ها آنها را متهم می کنند به بی دینی .

من یک مقاله دارم که حدود ۲۰ تا از خطب ورودی کتب دارد که حکماء گوناگون چگونه و با چه ایده ای وارد طب شده اند . چه ادبیات زیبایی این خطبه های ورودی داشته و دارد .

خطبه های ورودی گیاه شناسی ، گل شناسی ، مزاج شناسی و هر کدام یک لحن خاص به خودش دارد .

✅ادامه مبحث ان شاء الله در جلسات بعدی…