دکتر رحیم پورازغدی بخش دوم پزشکی مدرن جلسه اول

به نام خدا

سلسله مباحث: دکتر رحیم پورازغدی

بخش دوم: پزشکی مدرن

جلسه :اول

 

در فرهنگ ما معارف وحیانی تجربی همه محترم بودند هر کدام در جای خودش.
اولا بزرگترین دانشمندان تجربی جهان اسلام که موسسین  واقعی علوم جدید هستند؛

موسسین مظلوم فراموش شده ی کتمان شده ی علوم جدید قبل از غرب، که شیمی دان، تجربی دان، فیزیکدان هم هستندو ثانیا بر خلاف غرب که پیشرفت علم با نفی دین و اخلاق، از روی جنازه ی دین و اخلاق عبور کرد و علم و تمدن و پیشرفت کرد و حتی فلسفه در فرهنگ اسلامی نه فقط پیشرفت علوم جدید بلکه حتی تولد علوم زیر سایه ی دین بود به برکت اسلام و با نام خدا صورت گرفت وبعد به غرب رفت
مثال هایی از پزشکی است که برایتان بگویم قطره ای از دریا که اینها در تاریخ و دنیا سانسور شده است و شماها نمیدانید.
من نمیدانم که چرا در دانشگاه غرب تاریخ علمی دارند و همه شان هم دروغ است ولی ما تاریخ علم نداریم.
یک جایی خواندم که استاد رازی فقط حدود چهار صد رساله در مورد بیماری و آسیبب شناسی و دارو در دسترس بوده (داشته است).
غیر از رازی و بوعلی صدها پزشک بزرگ وجود دارد که اسم هایش را هم شما نشنیده اید؛ در حالیکه اینها کتاب ها و رساله هایشان گاهی تا چهار قرن، پنج قرن در دانشگاه های غرب متن اصلی بوده است.
از قرن دوازده ی میلادی در اولین دانشگاه های مدرن دنیا که با کپی برداری از دانشگاه های اسلامی برداشته شده تا قرن هفده و هجده ی میلادی بعضی از اینها حتی بحث درسی بوده است.
در مراجع پزشکی حتی اسم پزشکانش راهم شما نشنیده اید  تا بحال.
میگویند که رازی وقتی در بغداد میخواست بیمارستانی بزرگی بسازد، رازی را باید از پدران علم جدید دانست،میگویند او دستور داد قطعات مختلف گوشت را در نقاط مختلف بغداد آویزان کردند و گفت هر جای شهر که این گوشت دیر تر متعفن شد بیمارستان را هم آنجا میسازیمُیعنی اینکه هوای شهر کجاها آلودگیش بیشتر است و کجاها کمتر است بیمارستان را آنجا بسازیم.
راجع به تحلیل بیماری ها، علائم بیماری ها، روش معالجه ها اولین باری که غرب با معالجه بیمار از طریق تکان های روانی یعنی شوک درمانی آشنا شده است در قرن چهارده میلادی بود از طریق فقط کتاب و نه تجربه!!! از روی آثار پزشکان مسلمان.
(
درحالیکه) کتاب سه چهار قرن پیش (از آن تالیف شده) بوده که در آثار پزشکان مسلمان نمونه هایی آوردم که چطور میتوان با شوک درمانی این ها را علاج کرد.
کتاب ها و رساله هایی در کالبد شناسی یا در این که کالبد شناسی حیوانات در بیمارستان های اسلامی از قرن یازده میلادی حداقل انجام میشده نهصد سال پیش و چند قرن بعد در اروپا شروع به کالبد شناسی حیوانات براساس متونی که از زبان عربی ترجمه کرده بود (میکنند).
بعضی آثار پزشکی مسلمانان همین صدوبیست سال قبل تا بعضی هایش نود سال پیش در اروپا تدریس میشد
و باز در یکی از همین منابع که عمدتا عربی و انگلیسی و  ترجمه نشدهای زیادی وجود دارد و بنایشان بر سانسور است .
یک جنگ صلیبی هم در این زمینه هست و خودش میگوید که پزشکی جدید در غرب مثل بسیاری از رشته های علوم جدید علما و متفکران غرب پایشان را روی شانه ی غول ها یعنی پزشکان و متفکران مسلمان گذاشتند و میگوید بعضی هایشان با اینکه کوتوله بودند ولی چون پایشان را روی شانه غولها گذاشتند غول بنظر آمدند.یکی اعترافی است که خودشان میکنند میگه بعضی از اینها حرف هایی خودشان زدند که تا دو سه قرن مردم فکر میکردند حرف های خودشان است و بعد ها کشف شد که این از فلان رساله عربی اسلامی در کتابخانه آندلس کشف شده است و این نظریه را چهارصد پونصد سال قبل دانشمند مسلمانی یا فیزیکدان مسلمانی این رو داده؛اشاره به رساله سرخک وآبله و تفاوت های آنهاتا قرن نوزده مهم ترین رساله هایی که در مورد سرخک و آبله بیماری های به این مهمی در دانشگاه های اروپا تدریس میشد همه از متون عربی بوده است که ترجمه شده بود ده ها رساله ی پزشکی که اسم هایشان را هم آورده اند الفاخر یا الواحی رازی که میدانید متن تدریس دانشگاه اروپا بود کم کم غرب امد از اینها اسلام زدایی و جعل تاریخ کرد.
آثار پزشکی بوعلی تا اواخر قرن نوزده تدریس می شده است در حالیکه در جهان اسلام نظرات پزشکی بوعلی چند قرن قبل (توسط) پزشکان دیگر مسلمان نقد شده بود؛ حالا یک نمونه اش را بگویم:
علی بن عباس جراح بزرگ اسلامی است؛ حالا اگر غربی ها یک هزارم کوتوله علی بن عباس داشتند تا بحال دو هزار بیمارستان در آسیا به نامش شده بود؛ باید به همه ی دانشمندان احترام گذاشت باید به خودمان احترام بگذاریم میگه که علی بن عباس چندین نظریه مهم بزرگ بوعلی را نقد وارد کرد چند قرن بعد آثار بوعلی ترجمه شد و تا اواخر قرن نوزده در اروپا تدریس میشد بلکه نقدش را ندیده بودند که این را خود مسلمان ها نقدش کرده اند

 

کاری از موسسه پرتو سبز هستی

کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی

@marjaetakhasositeb




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *